8 травня 2023 року у Комітеті Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування під головуванням народного депутата України, Голови Комітету Михайла Радуцького відбулася робоча нарада з обговорення питання вироблення шляхів більш ефективної закупівлі дороговартісного медичного обладнання за публічні кошти, у тому числі через ДП «Медичні закупівлі України» як одержувача бюджетних коштів та централізовану закупівельну організацію.

Участь у нараді взяли народні депутати України - члени Комітету Ольга Стефанишина та Максим Перебийніс, народний депутат України,  Голова Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики Анастасія Радіна, заступник Міністра охорони здоров’я України Петро Ємець, а також представники ДП «Медичні закупівлі України», Національної поліції, СБУ, НАБУ, НАЗК та громадських організацій.

Предметом обговорення під час наради стали наявні проблемні питання   здійснення закупівлі дороговартісного медичного обладнання, у тому числі під час війни, в умовах обмежених бюджетних ресурсів.

Учасники дискусії акцентували увагу на факторах, які впливають на вартість медичних апаратів, оскільки, у зв’язку з регуляторними особливостями, на даний час закупівлі такого обладнання здійснюються через компанії-резиденти, тобто компанії-посередники відомих брендів. Наявність подібної додаткової ланки призводить до зростання ціни на товар. Також антикорупційні та правоохоронні органи фіксують випадки змови учасників ринку, що призводить до необґрунтованого зростання першої ціни на тендерах. Ще одна проблема – закупівлі на місцевому рівні. Так, відомі непоодинокі приклади, коли національна агенція «Медичні закупівлі України» закуповувала медичне обладнання у декілька разів дешевше, ніж окрема лікарня чи обласний департамент охорони здоров’я.  

Представники НАЗК та НАБУ поінформували присутніх про типові порушення при закупівля обладнання – це проведення тендеру без конкуренції, встановлення нецінових критеріїв під одного з учасників торгів (наприклад, можливість обслуговування пацієнтів вагою понад 250 кг), завищення термінів гарантії на апарат під одного учасника тощо.

Учасники наради обговорили декілька варіантів, як запобігти завищенню вартості на обладнання. Серед можливих рішень, наприклад, закупівля за прямими договорами (розділення закупівель товару та сервісної складової) або перевірка обґрунтованості першої ціни на тендері. Схожий механізм вже пропонує ДП «Медичні закупівлі України»  закладам охорони здоровя – «електронні каталоги». За таким каталогом керівник закладу може в декілька кліків обрати потрібний медичний апарат за вартістю та іншими критеріями і придбати його через тендер.

У своєму виступі Михайло Радуцький, як приклад успішних закупівель, навів досвід закупівель в межах ініціативи Президента United-24. Також він навів приклад застосування договорів керованого доступу (ДКД) як механізму закупівлі медичних препаратів, що запрацював в Україні після ухвалення відповідного законодавчого підґрунтя. Так, наприкінці минулого року національна агенція «Медичні закупівлі України» вперше придбала за механізмом ДКД препарат для лікування дітей зі спінальною м’язовою атрофією ( СМА) за значно нижчою ціною, ніж вартість цих ліків в аптеці.

За підсумками проведеної наради її учасники домовилися за декілька тижнів надіслати до Комітету свої письмові пропозиції щодо вирішення питання забезпечення ефективної закупівлі дороговартісного медичного обладнання за публічні кошти. Також було вирішено провести наступну нараду з цього питання за участі представників ДФС, ДАСУ, АМКУ та митниці.

 

 
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

15 травня 2024 14:16
14 травня 2024 14:32
13 травня 2024 17:42
09 травня 2024 11:41
08 травня 2024 12:14
06 травня 2024 10:31
05 травня 2024 10:43
23 квітня 2024 17:34
22 квітня 2024 13:04
12 квітня 2024 09:21