23 грудня 2015 року Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я на своєму засіданні розглянув проект Державного бюджету України на 2016 рік.
У проекті Державного бюджету України на 2016 рік Міністерству охорони здоров’я України передбачено 57,3 млрд. грн. (у т.ч. по загальному фонду – 54,4 млрд. грн., по спеціальному – 2,9 млрд. грн.), що на 2 млрд. грн. менше ніж у 2015 році.
Ці кошти передбачені на виконання загальнодержавних програм і комплексних заходів в охороні здоров’я (здійснює МОЗ) та на медичну субвенцію місцевим бюджетам для медичного обслуговування населення.
Як зазначили народні депутати – члени Комітету, аналіз видатків Державного бюджету на охорону здоров’я у наступному році свідчить про те, що реальні потреби системи охорони здоров’я враховані при формуванні бюджету лише на 30-40% та не враховують необхідності забезпечення належного рівня медичної допомоги населенню, захисту населення від поширення соціально небезпечних хвороб, а також недопущення подальшого зниження рівня соціальної захищеності медичних працівників.
Насамперед це стосується рівнів гарантованого державою забезпечення хворих життєво необхідними лікарськими засобами, імунобіологічними препаратами, витратними матеріалами, виробами медичного призначення, передбаченого державними програмами в охороні здоров’я, а також забезпечення гідної оплати праці медичних працівників.
Так, на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру проектом Державного бюджету передбачено 3,9 млрд. грн. (за КПКВК 2301400 – 3 949 019,0 тис. грн.) при задекларованій МОЗ України потребі 9,4 млрд. грн. (За даними пацієнтських організацій ця сума становить 14,9 млрд. грн.).
Ця програма включає в себе кошти на централізовану закупівлю лікарських засобів для лікування онкохворих дітей та дорослих, хворих на ВІЛ/СНІД, туберкульоз, вірусні гепатити В і С, серцево-судинні та судинно-мозкові захворювання, хворих нефрологічного профілю, орфанних захворювань, а також на закупівлю продуктів лікувального харчування для дітей хворих на фенілкетонурію, медикаментів та витратних матеріалів для дитячого діалізу, проведення скринінгу новонароджених на фенілкетонурію та вроджений гіпотиреоз тощо.
Натомість, передбачені у поданому проекті державного бюджету видатки на ці цілі лише на 41% покривають реальну потребу, задекларовану МОЗ. Тобто 59% пацієнтів не зможуть отримувати необхідне лікування.
Так, заплановані видатки на закупівлю лікарських засобів покривають реальну потребу для хворих: на СНІД – на 24%; на туберкульоз – на 28%; на вірусні гепатити В і С – на 9,4%; на гемофілію – на 27%; на серцево-судинні і судинно-мозкові захворювання – на 63%; на легеневу артеріальну гіпертензію – на 58%; на онкологічні захворювання – на 74%; для дітей: з хворобою Гоше – на 35%; хворих на аутизм – на 27%; хворих на мукополісахаридоз – на 29%; хворих на гемофілію – на 58%; з онкологічними та онкогематологічними захворюваннями – на 66%.
При цьому, за станом здоров’я громадян Україна посідає одне з найнижчих рейтингових місць у Європейському регіоні і займає перше місце в Європі за розповсюдженням вірусних гепатитів, друге - за темпами поширення онкопатології та поширенням мультирезистентного туберкульозу, а також є однією з найбільш уражених ВІЛ/СНІДом країн в Європі.
Вкрай низькі обсяги фінансування заплановано для: забезпечення належним лікування осіб з трансплантованими органами (32% від потреби); розвитку донорства крові та її компонентів (19%); закупівлі ендопротезів і наборів інструментів для імплантації (28%) забезпечення дітей хворих на фенілкетонурію продуктами лікувального харчування (52%).
На лікування за кордоном наших громадян, яким не може бути надана відповідна медична допомога в Україні, передбачено 203,9 млн. грн. За ці кошти орієнтовно можна буде пролікувати лише 50 хворих, що становить практично половину від тих важко хворих, хто нині очікує в черзі на лікування за кордоном. За оцінками МОЗ України потреба на 2016 рік на цю програму складає 354,8 млн. грн.
Незважаючи на заплановане проектом Державного бюджету на 2016 рік поетапне підвищення розміру мінімальної заробітної плати, а відповідно й розмірів зарплат у бюджетній сфері, у ньому, як і у минулі роки не вирішується проблема щодо приведення зарплати працівника бюджетної сфери першого тарифного розряду до розміру мінімальної заробітної плати, внаслідок чого працівники закладів охорони здоров’я щомісячно недотримуватимуть від 265 грн. (для працівників 1-го тарифного розряду) до 641 грн. (для працівників 14 тарифного розряду – це лікарі) до заробітної плати.
Так, згідно інформації, наданій у пояснювальній записці до проекту ДБ-2016 (розділ «Пояснення щодо видатків на надання кредитів в розрізі головних розпорядників бюджетних коштів): «Розмір працівника 1-го тарифного розряду ЄТС передбачається визначити з урахуванням збереження грошового розриву між розміром мінімальної заробітної плати та розміром посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду ЄТС, що склався у поточному році (366 грн.).
Таким чином, незважаючи на прийняття 9 грудня 2015 року постанови Кабінету Міністрів України № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів», якою передбачено встановлення розміру посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду на рівні мінімальної заробітної плати (1378 грн.), розмір заробітної плати для працівників 1-го тарифного розряду бюджетної сфери буде становити:
з 1 січня 2016 року - 1113 грн. (при мінімальній зарплаті 1378 грн.);
з 1 травня - 1185 грн. (при мінімальній зарплаті 1450 грн.);
з 1 грудня - 1285 грн. (при мінімальній зарплаті 1550 грн.).
Крім того, проектом бюджету не передбачено кошти для проведення індексації заробітних плат працівників охорони здоров’я, що має здійснюватися відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення». За розрахунками МОЗ України на проведення індексації додатково необхідно виділити понад 4 млрд. грн.
Також, проектом Державного бюджету на 2016 рік не передбачено кошти на оновлення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров’я. 70% наявного лікувально-діагностичного обладнання закладів охорони здоров’я вичерпало свій технічний ресурс, застаріло й потребує заміни. Насамперед це стосується рентгенодіагностичного обладнання, апаратів ультразвукової діагностики, лабораторного, хірургічного, кардіологічного, ендоскопічного медичного обладнання та устаткування, а також обладнання для реанімаційних відділень та для підтримки життя недоношених новонароджених.
В цілому, за розрахунками МОЗ України, для забезпечення нагальних потреб охорони здоров’я необхідно додатково виділити понад 50 млрд. грн.
Таким чином, запропонований урядом до затвердження проект Державного бюджету на 2016 рік в частині сформованих видатків на охорону здоров’я не відповідає реальним потребам суспільства на медичне обслуговування.
Крім того, ці видатки зменшено на 2 млрд. грн. порівняно з попереднім 2015 роком, при розподілі показників видатків не враховано рівня інфляції та коливання курсу національної валюти по відношенню до іноземної валюти, що реально зменшить можливості забезпечення населення життєво необхідними лікарськими засобами та відповідним медичним обслуговуванням.
Народні депутати України - члени Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я, обговоривши поданий Кабінетом Міністрів України проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (реєстр. № 3000, доопр. від 11 грудня 2015 р.), направили до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету свої пропозиції до нього:
1. У абзаці першому статті 29 проекту Закону в дужках після слів «Бюджетного кодексу України» доповнити словами «та медичних навчальних закладів», оскільки навчальні заклади, що включені до додатку № 11 не є самостійними юридичними особами, а функціонують як структурні підрозділи відповідних вищих медичних навчальних закладів ІV рівня акредитації.
2. Вилучити статтю 30 проекту Закону як таку, що суперечить положенням Закону України «Про наукову та науково-технічну діяльність» та внести відповідні зміни до додатку № 3 законопроекту.
(За пропозицією народного депутата України О. Біловола)
3. Видатки на охорону здоров’я у зведеному бюджеті збільшити з урахуванням прогнозованого індексу інфляції на 10,6 млрд. грн. і довести до обсягу у сумі 74,0 млрд. грн.
(За пропозицією народного депутата України О.Мусія)
4. Збільшити на 5,4 млрд. грн. видатки Міністерству охорони здоров‘я України на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру за КПКВК 2301400, зокрема на:
забезпечення хворих із трансплантованими донорськими органами імуносупресивними засобами – 500 млн. грн.;
забезпечення лікарськими засобами дітей з онкологічними захворюваннями – 180,0 млн. грн.;
забезпечення лікарськими засобами онкохворих (дорослі) – 245,0 млн. грн.;
забезпечення хворих з рідкісними (орфанними) захворюваннями (ювенільний ревматоїдний артрит, хвороба Гоше, мукополісахаридоз, муковісцидоз, бульозний епідермоліз, легенева артеріальна гіпертензія, фенілкетонурія тощо) лікарськими засобами – 985,0 млн. грн.;
забезпечення ВІЛ-інфікованих та хворих на СНІД АРТ-препаратами – 645,0 млн. грн.;
забезпечення лікування хворих на туберкульоз – 603,8 млн. грн.;
забезпечення діагностики та лікування хворих на вірусні гепатити В і С – 1,3 млрд. грн.;
донорство крові – 262,0 млн. грн.;
забезпечення лікарськими засобами хворих на гемофілію – 441,2 млн. грн.;
лікування серцево-судинних захворювань – 200,0 млн. грн.;
для лікування хворих нефрологічного профілю – 310,0 млн. грн. тощо;
на закупівлю медичного обладнання в рамках виконання державних програм та комплексних заходів програмного характеру – 1,1 млрд. грн., зокрема: з онкології (111,6 млн. грн.); трансплантації (24,5 млн. грн.); профілактики та лікування туберкульозу(126,9 млн. грн.); донорства крові та її компонентів (441,0 млн. грн.); серцево-судинних та судинно-мозкових захворювань (200,0 млн. грн.); профілактики, діагностики та лікування вірусних гепатитів В і С (89,0 млн. грн.);протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу (25,7 млн. грн.).
(За пропозиціями народних депутатів України О.Корчинської, О.Мусія, Р.Лук‘янчук, БФ «Пацієнти України», МГО «Дерматологи дітям», ГС «Орфанні захворювання України, Міністерства охорони здоров‘я України)
5. Збільшити на 5,0 млн. грн. видатки Міністерству охорони здоров’я України для здійснення заходів із реабілітації хворих на дитячий церебральний параліч у Міжнародній клініці відновного лікування.
(звернення Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров‘я за результатами розгляду цього питання на засіданні Комітету 2 липня 2015 року, протокол № 18).
6. Збільшити на 849,0 тис. грн. видатки Міністерству охорони здоров’я України за бюджетної програмою «Функціонування Національної наукової медичної бібліотеки, збереження та популяризація історії медицини» КПКВК 2301410 (у тому числі на заробітну плату – 707,5 тис. грн. та нарахування на заробітну плату – 141,5 тис. грн.).
(За пропозицією народного депутата України О.Богомолець, за зверненням директора Національного музею медицини України В. Шипуліна)
7. Передбачити видатки у сумі 690,0 млн. грн. Міністерству охорони здоров’я України за новою бюджетною програмою на поновлення реалізації пілотного проекту щодо часткового відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою.
(За пропозицією народного депутата України І.Сисоєнко)
8. Передбачити видатки у сумі 72,4 млн. грн. Міністерству охорони здоров’я України за новою бюджетною програмою на закупівлю медичного обладнання для Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин МОЗ України.
(За пропозицією народного депутата України Т.Бахтеєвої за зверненням директора Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин МОЗ України О.Ларіна )
9. Передбачити видатки у сумі 2,0 млн. грн. Міністерству охорони здоров’я України за новою бюджетною програмою на проведення незалежного міжнародного аудиту будівництва сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит».
(За пропозицією народного депутата України О.Корчинської).
10. Передбачити видатки у сумі 296,0 млн. грн. Міністерству охорони здоров’я України за новою бюджетною програмою на розвиток мережі амбулаторій центрів первинної медико-санітарної допомоги Донецької області.
(За зверненням народного депутата України О.Недави)
11. Передбачити видатки у сумі 296,0 млн. грн. Міністерству охорони здоров’я України за новою бюджетною програмою на розвиток мережі амбулаторій центрів первинної медико-санітарної допомоги Київської області.
(За зверненням народного депутата України І.Сисоєнко)
12. Збільшити на 20,0 млн. грн. видатки Національній академії медичних наук України на проведення фундаментальних досліджень, прикладних наукових і науково-технічних розробок, виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням у сфері профілактики і лікування серцево-судинних захворювань за КПКВК 2306030.
(За зверненням директора ДУ «Національний науковий центр «Інститут кардіології імені академіка М.Д. Стражеска» НАМН України» Коваленка В.М.)
13. Збільшити на 75,0 млн. грн. видатки Національній академії медичних наук України на проведення операцій зі слухопротезування дітей (у розрахунку 120 – 150 систем імплантаційного слухопротезування на рік) за КПКВК 2306060.
(За зверненням ДУ «Інститут отоларингології ім. проф. О.С. Коломійченка НАМН України)
14. Передбачити видатки у сумі 106,0 млн. грн. за новою бюджетною програмою як субвенція з державного бюджету обласному бюджету Львівської області на завершення реконструкції Львівського обласного клінічного перинатального центру.
(За пропозицією народного депутата України І.Шурми)
15. Передбачити видатки у сумі 300,0 млн. грн. за новою бюджетною програмою як субвенція з державного бюджету відповідним обласним бюджетам на звершення будівництва перинатальних центрів у м. Івано-Франківську, м. Луцьку, м. Тернополі, м. Черкасах, м. Чернівці.
(За пропозицією народного депутата України Т. Бахтеєвої)
16. Передбачити видатки у сумі 21,0 млн. грн. за новою бюджетною програмою як субвенція з державного бюджету обласному бюджету Івано-Франківської області на продовження будівництва об‘єкта лікувального корпусу Державного закладу «Прикарпатський центр репродукції людини» (вул. Чорновола, 51-Г в м. Івано-Франківську).
(За зверненням народного депутата України Бабія Ю.Ю.)
17. Передбачити видатки у сумі 627,5 млн. грн. за новою бюджетною програмою як цільова субвенція з державного бюджету місцевому бюджету м.Києва для проведення реконструкції, капітальних ремонтів та придбання обладнання для закладів охорони здоров‘я міста Києва, а також встановлення автономних джерел електропостачання.
(За пропозицією народного депутата України О.Богомолець, за зверненням Департаменту будівництва та житлового забезпечення КМДА)
18. Передбачити видатки у сумі 49,5 млн. грн. за новою бюджетною програмою як цільова субвенція з державного бюджету обласному бюджету Кіровоградської області для проведення реконструкції операційного блоку Комунального закладу «Кіровоградський обласний онкологічний диспансер» та придбання для нього високотехнологічного медичного обладнання.
(За пропозицією народного депутата України К. Яриніча)
19. Передбачити видатки у сумі 150,0 млн. грн. за новою бюджетною програмою як цільова субвенція з державного бюджету міському бюджету м.Калуша Івано-Франківської області для придбання медичного обладнання (магнітно-резонансного томографа, ангіограм, кардіологічного обладнання).
(За пропозицією народного депутата України Т. Бахтеєвої за зверненням народного депутата України І. Насалика)
20. Передбачити видатки у сумі 10,0 млн. грн. за новою бюджетною програмою як цільова субвенція з державного бюджету обласному бюджету Донецької області для закупівлі медичного обладнання для Донецького науково-дослідного інституту травматології та ортопедії.
(За пропозицією народного депутата України Т. Бахтеєвої за зверненням директора Донецького науково-дослідного інституту травматології та ортопедії)
21. Збільшити Міністерству охорони здоров’я України на 46,7 млрд. грн. обсяги медичної субвенції за КПКВК 2301400, зокрема:
для покриття витрат на виплату у повному обсязі заробітної плати працівникам закладів охорони здоров‘я, у тому числі законодавчо встановлених надбавок та доплат відповідно до законів України «Про боротьбу із захворюванням на туберкульоз», «Про захист населення від інфекційних хвороб», постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 р. № 1013 щодо встановлення розміру першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери на рівні мінімальної заробітної плати (1378 грн.) та інших постанов, що регулюють питання розміру заробітної плати, проведення її індексації (20,3 млрд. грн.);
на закупівлю медикаментів та перев‘язувальних матеріалі для комунальних закладів охорони здоров’я (9,2 млрд. грн.);
на оплату комунальних послуг та енергоносіїв (1,0 млрд. грн.);
забезпечення закладів охорони здоров‘я необхідними предметами, матеріалами, обладнанням та інвентарем відповідно до табеля оснащення (1,0 млрд. грн.);
забезпечення лікарськими засобами в закладах охорони здоров‘я ветеранів війни (у зв‘язку із збільшенням нормативів витрат на медикаменти з 40 грн. на 1 ліжко/день до 65 грн.) (54,5 млн. грн.);
забезпечення функціонування спеціалізованих медико-санітарних частин та закладів охорони здоров‘я залізничного транспорту, що були у 2015 році передані на фінансування/отримання фінансової підтримки з місцевих бюджетів (337,9 млн. грн.) тощо (капітальні видатки у сумі понад 12 млрд. грн.).
(За пропозиціями Міністерства охорони здоров‘я України, місцевих рад та ОДА, профспілок працівників охорони здоров‘я та Асоціації міст України).