Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров‘я утворено постановою Верховної Ради України восьмого скликання від 4 грудня 2014 р. № 22-VІІІ.
Згідно з цією постановою до предметів відання і сфери діяльності Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я були віднесені питання, що стосуються: законодавства про охорону здоров’я, у тому числі про медичну допомогу, лікувальну діяльність, лікарські засоби, фармацію та фармацевтичну діяльність; державної політики у сфері боротьби із соціально небезпечними захворюваннями (СНІД, туберкульоз, наркоманія тощо); сучасних медичних технологій та медичної техніки; медичного страхування; санаторно-курортного оздоровлення; охорони материнства та дитинства, репродуктивного здоров’я населення та виконання відповідних контрольних функцій у цих сферах.
Відповідно до постанови Верховної Ради України восьмого скликання від 4 грудня та № 23-VІІІ до складу Комітету з питань охорони здоров‘я увійшло 12 народних депутатів України від усіх сформованих у парламенті депутатських фракцій, обрано голову Комітету, першого заступника, трьох заступників та секретаря Комітету.
Робота Комітету була спрямована на законодавче забезпечення вирішення проблемних питань у сфері охорони здоров’я, створення правових умов, необхідних для поліпшення доступності та якості медичної допомоги населенню, підвищення доступності лікарських засобів, медичного забезпечення учасників антитерористичної операції, що відбувається на Сході України, та подальшого розвитку вітчизняної системи охорони здоров’я.
З грудня 2014 року по березень 2015 року було проведено 11 засідань Комітету, на яких розглянуто 34 законопроекти: 17 - з підготовки яких Комітет був визначений головним, 17 - до яких Комітетом за результатами розгляду надано пропозиції іншим комітетам Верховної Ради України. 9 з опрацьованих законопроектів, з підготовки яких Комітет визначено головним, рекомендовані Верховній Раді України для прийняття, зокрема:
проект закону України про внесення змін до статті 16 Основ законодавства України про охорону здоров‘я щодо акредитації аптечних закладів (реєстр. № 0927), спрямований на усунення надмірного регулювання фармацевтичної діяльності та дублювання функцій контролюючих органів (друге читання);
проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про екстрену медичну допомогу» щодо забезпечення справедливої оплати праці працівників бригад екстреної медичної допомоги (реєстр. № 1164), що передбачає забезпечення справедливої оплати праці працівників бригад екстреної медичної допомоги;
проект закону України про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров‘я щодо захисту лікарської таємниці (реєстр. № 1193), яким запропоновано дати визначення поняття лікарська таємниця, визначити основні юридичні засади її дотримання та відповідальності за її розголошення;
проект Закону України про внесення змін до Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» щодо соціальних гарантій працівників охорони здоров’я (реєстр. № 1332.), спрямований на підвищення рівня оплати праці працівників державних і комунальних закладів, установ, організацій охорони здоров’я;
проект Закону України про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо забезпечення конституційних гарантій надання громадянам безоплатної медичної допомоги (реєстр. № 1483), яким запропоновано створення механізму розвитку нових відносин в охороні здоров’я, спрямованих на мотивацію територіальних громад та органів місцевого самоврядування до їх безпосередньої участі у забезпеченні надання населенню на відповідній території безоплатної медичної допомоги;
проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо організації надання домедичної допомоги, (реєстр. № 1516), метою якого є зменшення смертності населення України шляхом розширення встановленого законодавством кола спеціально підготовлених осіб, зобов’язаних надавати домедичну допомогу людям, яка перебувають у невідкладному стані.
проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту населення від інфекційних хвороб» (реєстр. № 1729), спрямований на удосконалення правової бази у сфері імунопрофілактики;
проект закону України про порядок продовження реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві (реєстр. № 2050), яким визначаються правові засади продовження реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві;
проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення своєчасного доступу пацієнтів до необхідних лікарських засобів та медичних виробів шляхом здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі», (реєстр. № 2150), яким вперше запропоновано запровадити в національному законодавстві процедуру закупівлі через відповідні міжнародні спеціалізовані фонди, організації та механізми лікарських засобів, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету без застосування закупівельних процедур, визначених Законом України "Про здійснення державних закупівель", а також спрощену та безкоштовну процедуру реєстрації лікарських засобів, які будуть закуповуватися через міжнародні організації.
Останній законопроект прийнято Верховною Радою України 19 березня 2015 року за основу і в цілому як Закон.
Окремо слід відзначити активну позицію Комітету з питань охорони здоров‘я під час опрацювання проектів законів «Про Державний бюджет на 2015 рік» (реєстр. № 1000) та «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (реєстр. № 2147), а також інших законопроектів, безпосередньо пов‘язаних з бюджетним процесом, завдяки якій було, зокрема:
збільшено видатки на виконання державних програм та комплексних заходів програмного характеру в охороні здоров‘я, у тому числі на закупівлю життєво необхідних лікарських засобів, на 1,1 млрд. грн. та на 152 млн. грн. на лікування громадян України за кордоном;
виділено додаткові кошти у сумі 500 млн. грн. на завершення будівництва сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит»;
а також не допущено скасування положень чинного законодавства щодо:
забезпечення безоплатного харчування пацієнтів під час перебування на стаціонарному лікуванні у закладах охорони здоров‘я державної і комунальної форм власності;
звільнення від оподаткування податком на додану вартість постачання послуг з охорони здоров'я закладами охорони здоров'я, а також постачання послуг реабілітаційними установами для інвалідів та дітей-інвалідів;
необхідності обов‘язкового ліцензування діяльності з переробки донорської крові та її компонентів.
Окрім законопроектної діяльності, Комітет з питань охорони здоров’я приділяв увагу виконанню контрольної функції, визначеної Законом України «Про комітети Верховної Ради України».
У лютому-березні у порядку контролю Комітетом розглядалися питання:
про стан декларування змін оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення та необхідність внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 2 липня 2014 року № 240 «Про референтне ціноутворення на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що закуповуються за кошти державного та місцевих бюджетів»;
про заходи, що вживаються МОЗ України з метою нормалізації ситуації у Національному інституті раку МОЗ України;
про санітарно-протиепідемічні та карантинні заходи, що вживаються МОЗ України та Держсанепідслужбою за місцем фактичного перебування внутрішньо переміщених осіб, передбачених Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»;
про ситуацію, що склалася довкола спеціалізованих медико-санітарних частин у зв‘язку з прийняттям закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» та переведенням їх на фінансування з місцевих бюджетів.
Також за результатами обговорення на засіданнях Комітету проблемних питань галузі охорони здоров‘я відповідно до ухвалених рішень Комітетом порушувались питання перед Прем‘єр-міністром України Яценюком А.П. про необхідність:
прискорення підготовки нормативно-правових актів на виконання Закону України від 12 серпня 2014 року № 1637-VII «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо удосконалення порядку забезпечення населення лікарськими засобами, призначеними для лікування соціально небезпечних і тяжких хвороб»;
удосконалення механізму декларування змін оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення;
забезпечення належного контролю з боку Міністерств а охорони здоров‘я України та Міністерства соціальної політики України за розподілом та використанням вантажів гуманітарної допомоги, отриманих Україною у 2014 та 2015 роках від інших держав та міжнародних фондів та організацій ООН тощо.
За цей час було проведено слухання у Комітеті з питань, що нині є вкрай актуальними як для суспільства в цілому, так і для галузі охорони здоров‘я зокрема.
Так, у грудні 2014 року були проведенні слухання у Комітеті на тему: «Про військово-медичну доктрину» (24 грудня 2014 року), до участі у яких були запрошені народні депутати України, представники Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів України, РНБО України, МОЗ України, Міноборони України, МОН України, Мінсоцполітики України, МВС України, СБУ, Нацгвардії України, Державної прикордонної служби України, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Національної академії медичних наук України, Української Військово-медичної академії, Товариства Червоного Хреста України, а також представники інших зацікавлених міністерств і відомств, громадських і волонтерських організацій.
На цих слуханнях Головою Комітету О.Богомолець було представлено концепцію Військово-медичної доктрини України, за результатами обговорення якої учасниками слухань було одностайно підтримано необхідність розробки та затвердження цього важливого документу, а також доручено народним депутатам України – членам Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я ініціювати проведення в період роботи другої сесії Верховної Ради України восьмого скликання парламентських слухань на тему: «Про Військово-медичну доктрину України». Проект відповідної постанови Верховної Ради України про проведення парламентських слухань на тему: «Про військово-медичну доктрину України» 20 травня 2015 року зареєстровано 12 лютого за № 2115.
16 січня 2015 року у Комітеті відбулися слухання на тему: «Про реформу охорони здоров’я в Україні».
Під час слухань Голова Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров‘я О.Богомолець презентувала своє бачення подальших кроків, необхідних для реформування охорони здоров‘я в Україні, визначивши 25 основних кроків майбутньої реформи. Міністром охорони здоров‘я України О.Квіташвілі було презентовано проект Національної Стратегії побудови нової системи охорони здоров’я України на період 2015 – 2025 роки.
Також згідно із затвердженим планом роботи Комітету було проведено 2 «круглих столи» на теми:
«Охорона здоров‘я учасників антитерористичної операції» (13 лютого 2015 року);
«Чим інфікує донорська кров?» (16 березня 2015 року).
Комітет з питань охорони здоров‘я започаткував співпрацю з громадськістю з питань, що стосуються реформування галузі охорони здоров‘я. З цією метою при Комітеті утворено відповідні робочі групи за напрямами, що були визначені під час проведення слухань у Комітеті на тему: «Про реформу охорони здоров’я в Україні».
З січня по березень 2015 року включно у Комітеті опрацьовано 829 звернень, що надійшли до Комітету від підприємств, установ та організацій, з них 158 звернень громадян.