Загальновідомо, що представники фармацевтичних компаній (виробників, дистриб’юторів та реалізаторів лікарських засобів) тісно взаємодіють з медичними та фармацевтичними працівниками,  в процесі просування на ринок своєї продукції. При цьому вони намагаються зацікавити медичного працівника чи працівника аптеки призначати та відпускати саме їх продукцію. Тож існує ризик недобросовісної поведінки такого працівника при наданні рекомендацій пацієнту та призначенні ліків, медичного виробу або допоміжного засобу реабілітації, з огляду на обіцяну певну винагороду з боку представника фармкомпанії. Така зацікавленість медичних працівників може призводити до невідповідності лікувального ефекту очікуванням пацієнта чи надмірного витрачання його власних коштів.

Для подолання цього явища, в багатьох європейських країнах було введено обмеження для медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації під час здійснення ними професійної діяльності, зокрема щодо заборони отримання такими працівниками фінансової винагороди або будь-яких інших стимулів матеріального чи нематеріального характеру від виробників (дистриб’юторів, реалізаторів) лікарських засобів, медичних виробів, допоміжних засобів реабілітації.

Комітет на своєму засіданні 18 грудня 2023 року розглянув урядовий законопроект р. № 10293, розроблений Міністерством охорони здоров’я на виконання Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки. Ним пропонуються зміни до статей 78, 781 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» в частині удосконалення обмежень для вітчизняних медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації під час здійснення ними професійної діяльності. Зокрема уточнюється перелік заборонених форм взаємодії медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації з представниками виробників та продавців лікарських засобів, медичних виробів і засобів реабілітації.  

Також цим законопроектом пропонується визначити певні етичні засади діяльності медиків, фармацевтів та фахівців з реабілітації під час призначення та відпуску лікарських засобів, медичних виробів і допоміжних засобів реабілітації.

Законопроект відповідає положенням частин 1 та 3 статті 94 Директиви Європейського Парламенту і Ради 2001/83/ЄС від 6 листопада 2001 р., якими визначено, що у разі рекламування лікарських засобів особам, кваліфікованим призначати або відпускати лікарські засоби, забороняється надавати, пропонувати або обіцяти подарунки, винагороду в грошовій або натуральній формі, окрім випадків, коли вони є недорогими та стосуються практичної медичної або фармацевтичної діяльності. Також особи, кваліфіковані призначати або відпускати лікарські засоби, не повинні вимагати або приймати будь-які заохочення.

Комітет рекомендує Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти законопроект р. № 10293 за  основу з подальшим його доопрацюванням відповідно до норм  частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради.

  На засіданні Комітету було розглянуто ще один важливий законопроект р. № 10282, спрямований на  удосконалення системи медичних закупівель. Він розроблений Комітетом спільно з Міністерством охорони здоров’я та ДП «Медичні закупівлі України» за участі представників Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції, Служби безпеки України, НАБУ, НАЗК, Державної прикордонної служби України та громадських організацій.

Напрацюванню цих законодавчих змін передували тривалі дискусії з представниками правоохоронних та антикорупційних органів, що відбувалися на робочих нарадах у Комітеті. 

Законопроектом  пропонується внести зміни до Закону «Про публічні закупівлі», які дозволять:

забезпечити затвердження Урядом переліку лікарських засобів та медичних виробів, у тому числі медичного обладнання, які мають закуповуватись виключно з використанням інструменту електронних каталогів;

виключити цінові пороги для використання електронних каталогів;

врегулювати питання агрегованих закупівель;

використовувати переговорну процедуру при проведенні закупівель централізованою закупівельною організацією;

здійснювати закупівлі лікарських засобів та медичних виробів спільно з іншими державами Євросоюзу.

Представляючи цей законопроект на засіданні Комітету як автор законодавчої ініціативи, Голова Комітету, народний депутат України Михайло Радуцький висловив упевненість, що практичне використання запропонованих закупівельних інструментів сприятиме зниженню цін на медичні товари, в тому числі на медичне обладнання.

Комітет ухвалив рішення запропонувати Комітету з питань економічного розвитку, визначеному головним з підготовки законопроекту р. № 10282, рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні прийняти його за основу.

   

 

 
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

23 квітня 2024 17:34
22 квітня 2024 13:04
12 квітня 2024 09:21
08 квітня 2024 14:11
29 березня 2024 12:40
21 березня 2024 17:41
20 березня 2024 17:35
15 березня 2024 14:30
13 березня 2024 14:16
07 березня 2024 15:12