Матеріали засідання Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування від 29 вересня 2021 року
29 вересня 2021, 15:00
Голова Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайло Радуцький зазначив, що останнім часом у Україні поширилося підроблення медичної документації, що стосується результатів ПЛР-тестів та внутрішніх і міжнародних вакцинальних COVID-сертифікатів. Вони пропонуються через соціальні мережі в інтернеті і при цьому мають оригінальний підпис лікаря, печатку закладу охорони здоров’я та наявність усіх елементів захисту, зокрема і QR-код із внесенням фальсифікованих даних щодо проведення вакцинування та тестування до e-Health та електронної системи «Дія».
«Через наявність попиту, така злочинна діяльність набула масового характеру», - підкреслив Голова Комітету.
На засіданні виступив тимчасово виконуючий обов’язки заступника начальника Головного слідчого управління Національної поліції України Артур Добросєрдов, який поінформував про реєстрацію випадків підробок і заходи, які вживаються правоохоронними органами для припинення злочинної діяльності.
Зокрема, за його словами, порушено 357 кримінальних проваджень за фактами підробок із яких у 275 випадках предметом кримінального порушення є довідки про результати ПЛР-тестів або тестів на коронавірусну інфекцію, у 82 випадках – довідки та сертифікати про проведення вакцинації. У 68% зареєстрованих правопорушень оголошено про підозру.
З початку року спрямовано до суду 50 обвинувальних актів про вчинення 177 кримінальних правопорушень. За одним із вироків особу засуджено до штрафу у розмірі 32 тисяч гривень.
Перший заступник начальника Головного управління контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки Служби безпеки України Володимир Бурсак поінформував про комплексну роботу з припинення протиправної діяльності з виготовлення та продажу фальсифікованих документів. Так, з початку року за матеріалами СБУ розпочато 54 кримінальні провадження за фактами вчинення даних правопорушень, 18 особам повідомлено про підозру, 5 обвинувальних актів направлено до суду, викрито та припинено 16 протиправних схем з виготовлення та розповсюдження підробок.
Він також зазначив, що СБУ проводяться профілактичні заходи, зокрема із використанням ЗМІ.
З метою зменшення кількості випадків поширення підробних COVID-документів, представник СБУ запропонував провести роз’яснювальну кампанію щодо мотивації населення здійснювати вакцинацію, організувати перевірку сертифікатів при перетині кордону та інші заходи.
Міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко висловив
стурбованість підробкою документів і запропонував посилити кримінальну відповідальність
за подібні правопорушення. Він також зазначив, що Міністерство вживає заходів
до керівників закладів у яких були зафіксовані правопорушення і не виключив
відкликання ліцензій таких установ.
Також МОЗ зобов’язало керівників медичних закладів посилити внутрішній контроль та просить органи місцевого самоврядування, як власників, пропрацьовувати ці питання.
«Для нас критично важливо не допустити дискредитацію вакцинальної кампанії підробленими вакцинними сертифікатами, для того, щоб мати реальну картину тих, хто госпіталізується до лікарень з діагнозом коронавірусна хвороба і при цьому має або не має щеплення і щоб чітко показувати те, що сьогодні бачить увесь світ - пандемія COVID стає пандемією невакцинованих», - підкреслив Віктор Ляшко.
Народні депутати наголосили на актуальності даного питання, оскільки важлива реальна картина вакцинації всередині країни, а також наявність підробок впливає на імідж країни на міжнародній арені.
Під час засідання також піднімалося питання про відповідальність осіб, які користуються підробленими сертифікатами і результатами тестів.
Комітет за результатами заслуховування взяв до відома інформацію про заходи, що вживаються правоохоронними органами для припинення протиправної діяльності з виготовлення, пропонування та продажу через соціальні мережі в інтернеті фальсифікованих результатів ПЛР-тестів та внутрішніх і міжнародних вакцинальних COVID-сертифікатів, внесення фальсифікованих даних щодо проведених тестування та вакцинації до національної електронної системи охорони здоров’я та електронної системи «Дія», а також притягнення до відповідальності причетних до цього осіб та осіб, які користувалися цими послугами.
На своєму засіданні народні депутати України - члени Комітету розглянули проект Закону «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (№ 6000).
Як поінформував Голова Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайло Радуцький, всього надійшло 68 пропозицій до проекту бюджету, на основі яких сформовано узагальнену пропозицію Комітету.
Заступник Міністра фінансів Роман Єрмоличев поінформував, що медицина є основною галуззю, на яку в Державному бюджеті на 2022 рік суттєво збільшено ресурси, і, зокрема, кошти буде спрямовано на підвищення заробітних плат лікарям і середньому медичному персоналу.
«В цілому фінансування медицини за останні три роки було збільшено на понад 100 мільярдів гривень – майже подвоєний бюджет, який був у 2019 році», - підкреслив представник Міністерства, додавши, що охорона здоров’я є пріоритетною галуззю для Уряду.
Роман Єрмоличев також наголосив на готовності Міністерства співпрацювати у питаннях перерозподілу коштів між окремими напрямками охорони здоров’я, виконання зобов’язань щодо покращення якості надання медичних послуг і контролю за використанням державних коштів.
«Ще одним із напрямків збільшення фінансової підтримки в наступному році стане трансплантація», - сказав заступник Міністра.
Міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко заявив, що Міністерство підтримує даний проект бюджету і просить Комітет також його підтримати.
«Коштів на медицину виділено недостатньо і вони не покривають потребу на 100%, водночас, ми, як члени Уряду, старались подати до Верховної Ради України збалансований і реалістичний бюджет», - зауважив Міністр.
Він звернув увагу на безпрецедентне збільшення фінансування на систему охорони здоров’я. Зокрема, на програму медичних гарантій збільшено кошти на 33,8 мільярда гривень, і загалом вона становитиме 157,5 мільярда гривень без врахування тих заходів, які фінансуються за субвенцією охорони здоров’я.
«Ці кошти, в першу чергу, будуть направлені на покриття
витрат програми
медичних гарантій, яка пріоритетно складається з підвищення зарплат медичним
працівникам», - сказав Віктор Ляшко. Також близько 3,1 мільярда гривень буде
направлено за закупівлю високовартісного медичного обладнання. Закладено кошти
на створення біокластеру та закупівлю вакцин.
Комітет затвердив пропозиції до проекту Державного бюджету на 2022 рік.
Зокрема, пропонується збільшити видатки Міністерства охорони здоров’я України на такі потреби:
- на реалізацію Закону «Про внесення зміни до розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону «Про публічні закупівлі» щодо забезпечення можливості закупівель лікарських засобів за договорами керованого доступу» для орфанних хворих, а також для можливості закупівлі обладнання для лабораторій, які здійснюватимуть розширені скринінги новонароджених - на 1 000 000,0 тис. грн;
- на забезпечення фінансування вже існуючих напрямів у межах бюджетної програми і забезпечення фінансування закупівель лікарських засобів та матеріалів для нових нозологій, що наразі не фінансуються за кошти державного бюджету - на 5 171 991,0 тис. грн;
- на комплексну програму, яка включає в себе: закупівлю лікарських засобів для лікування хворих на вірусні гепатити В і С; закупівлю імунобіологічних препаратів; лікування орфанних хворих - на 7 000 000,0 тис. грн;
- на укладання договорів керованого доступу, на закупівлю високовартісного медичного обладнання, препаратів для лікування гострої респіраторної хвороби COVID-19, інших лікарських засобів та виробів медичного призначення - на 9 406 512,8 тис. грн;
- на оплату медичних послуг, пов’язаних з наданням первинної медичної допомоги; екстреної медичної допомоги; вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги; паліативної медичної допомоги, медичної реабілітації; на відшкодування вартості лікарських засобів; паталогоанатомічні розтини; на оплату витрат, пов’язаних з технічним забезпеченням надання медичних послуг - на 20 000 000,0 тис. грн;
- на забезпечення в повному обсязі пакетів медичних послуг «Медична реабілітація дорослих та дітей від трьох років з ураженням опорно-рухового апарату» та «Медична реабілітація дорослих та дітей від трьох років з ураженням нервової системи» - на 4 398 492,3 тис. грн;
- на підвищення рівня заробітних плат медичних працівників відповідно до Указу Президента України від 18.06.2021 No 261/2021 «Про заходи підвищення конкурентоспроможності закладів охорони здоров’я та забезпечення додаткових гарантій для медичних працівників» - на 10 894 865,1 тис. грн;
- для забезпечення фінансування у повному обсязі медичних послуг, які надаються за програмою медичних гарантій - на 203 133 269,4 тис. грн;
- на реалізацію пілотного проекту щодо зміни механізму фінансового забезпечення оперативного лікування з трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів - на 311 018,1 тис. грн та на цю суму зменшити видатки за бюджетною програмою «Лікування громадян України за кордоном»;
- для забезпечення діяльності Національного інституту раку – на 1 746 645,6 тис. грн;
- для закупівлі засобів індивідуального захисту, медичних матеріалів, виробів медичного призначення, розхідних матеріалів для проведення лабораторних досліджень, дезінфекційних засобів закупівлі медикаментів, реактивів, витратних матеріалів для проведення лабораторних досліджень – на 4 861 264,7 тис. грн;
- на проведення вакцинації населення від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» - на 12 015 723,0 тис. грн;
- на створення біокластеру «Біологічна безпека та розвиток біотехнологічних технологій» – на 735 527,7 тис. грн.
Також Комітет пропонує утворити нові бюджетні програми і передбачити їх фінансування, серед яких:
- створення сучасної клінічної бази для лікування онкологічних захворювань у Національному інституті раку - 2 245 753,3 тис. грн;
- виготовлення проектно-кошторисної документації для створення багатопрофільних лікарень загальнодержавного значення (передбачає реконструкцію 38 обласних багатопрофільних закладів охорони здоров’я, придбання сучасного медичного обладнання) - 33 340 135,0 тис. грн;
- закупівля обладнання та технічних засобів реабілітації (допоміжних технологій) у реабілітаційні заклади, відділення - 1 000 000,0 тис. грн;
- будівництво багатопрофільної лікарні на території житлового масиву «Троєщина» у Деснянському районі м. Києва - 720 000,00 тис. грн;
- здійснення державної компенсації шкоди, пов’язаної з ускладненнями, що можуть виникнути після вакцинації від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 – 35 177,1 тис. грн;
- розвиток системи екстреної медичної допомоги та модернізацію і оновлення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров’я - 2 000 000,0 тис грн.
Джерелами покриття додаткових видатків, обумовлених внесеними пропозиціями, Комітет пропонує визначити надходження від підвищення акцизного податку на тютюн, тютюнові вироби та алкогольні напої; надходження від приватизації державного майна, а також від організації та проведення азартних ігор, грального бізнесу та лотерей. Крім того, джерелом покриття можуть бути кошти прибутку Національного банку України.
Дані рішення будуть направлені Комітету з питань
бюджету.
Члени Комітету також розглянули проект Закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (№ 6062).
Як зазначив Михайло Радуцький, даний законопроект системно пов’язаний з проектом Державного бюджету України на 2022 рік.
За його словами, запропоновані проектом зміни до Бюджетного кодексу, що стосуються питань охорони здоров’я, передбачають:
- створення у складі спеціального фонду Державного бюджету України Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки, який буде формуватися за рахунок коштів, отриманих від плати за ліцензії на провадження діяльності з азартних ігор та лотерей;
- встановити, що норми Закону «Про державні фінансові гарантії» щодо фінансування програми медичних гарантій на рівні не нижчому 5% ВВП та розрахунку тарифів з компонентом оплати праці медикам не менше 250% середньої заробітної плати в Україні будуть визначатися виходячи з наявних фінансових ресурсів державного та місцевих бюджетів у порядку і розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів.
«Фактично, це означає, що фінансування програми медичних гарантій буде здійснюватись у ручному режимі за залишковим принципом, а 5% ВВП на її реалізацію не буде виділено ні у наступному році, ні надалі», - підкреслив Михайло Радуцький і наголосив, що «вважає такий підхід неприйнятним» і запропонував наполягати на виключенні двох останніх положень із законопроекту.
Також він озвучив пропозиції Національної служби здоров’я України (НСЗУ) щодо врегулювання Бюджетним кодексом питань фінансування видатків, пов’язаних з проведенням комунальними закладами охорони здоров’я обов’язкових медоглядів певних категорій та осіб, оплатою комунальних послуг та енергоносіїв, оновленням матеріально-технічної бази та ремонтом приміщень та здійсненням інших заходів, що не фінансуються за програмою медичних гарантій.
Під час обговорення народні депутати наголошували на необхідності виконання вимоги про направлення 5% ВВП на потреби охорони здоров’я і підтримали створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки.
Комітет ухвалив рішення запропонувати Комітету з питань бюджету рекомендувати Верховній Раді за результатами розгляду у першому читанні прийняти законопроект №6062 за основу з урахуванням зауважень Комітету щодо необхідності виключення з нього положень, які стосуються норм про 5% ВВП на медицину і оплати праці медикам, а також включення пропозицій НСЗУ.
Аудіозапис засідання Комітету: