Матеріали засідання Комітету з питань охорони здоров'я 28 травня 2019 року

28 травня 2019, 14:30

 
Комітет з питань охорони здоров’я на своєму засіданні 28 травня заслухав звіт Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань.

Як поінформував заступник Голови Рахункової палати Андрій Майснер, на реалізацію програми «Доступні ліки» в 2017-2018 роках на оплату хворим на серцево-судинні захворювання, цукровий діабет ІІ типу та бронхіальну астму місцевим бюджетам було виділено 1,7 мільярдів гривень субвенції.

За його словами, бюджетна програма за видатками у 2017 році виконана в сумі 627,2 мільйонів гривень, у 2018 році - 1038,4 мільйонів гривень, що становить відповідно 90 і 96% асигнувань.

«Формально реімбурсація працює. Але метою має бути одужання людей, зниження смертності та, наприклад, збільшення тривалості життя пацієнтів. Ніхто не встановив жодних індикаторів ефективності програми», - зазначив представник Рахункової палати.

Аудит Рахункової палати встановив, що Уряд, Міністерство охорони здоров’я та Держпродспоживслужба не забезпечили належного контролю за формуванням цін на ліки, що призводить до неефективного використання бюджетних коштів. Зокрема, в аптеках у вільній торгівлі (без рецепта) є такі ж ліки, що й препарати, внесені до реєстрів лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню, але за нижчою ціною, ніж зафіксована в них. Аналіз цін лише по 52 назвах лікарських засобів одного реєстру засвідчив, що у 40% з них роздрібна ціна в аптеках є нижчою більш ніж на 20%.

«За розрахунками аудиторів, ризики неекономного використання бюджетних коштів у цілому по Україні можуть сягати 154,7 мільйонів гривень. Крім того, деякі аптеки не зацікавлені долучатися до програми відшкодування вартості ліків, що не гарантує справедливого доступу громадян до цих послуг», - сказав А.Майснер.

За його інформацією, також не досконалим був відбір препаратів, включених до реєстрів.

Заступник голови Рахункової палати наголосив, що МОЗ не запроваджений моніторинг ефективності застосування відповідних лікарських засобів і достовірної інформації про результативність немає.

А.Майснер зазначив, що Рахункова палата передала матеріали, отримані в ході аудиту, в правоохоронні органи і наразі відкриті кримінальні провадження.

За підсумками розгляду даного питання Комітет визнав виконання програми «Доступні ліки» не задовільним і прийняв рішення звернутися до Національної поліції та Національного антикорупційного бюро України із заявою про злочин високопосадовців МОЗ, а також поінформувати про ситуацію, що склалася Президента України Володимира Зеленського та Раду з національної безпеки і оборони України.

Начальник відділу з питань охорони здоров'я, спорту та молодіжної політики Рахункової палати Ірина Примаченко виступила на засіданні Комітету із доповіддю про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених у 2017-2018 роках Міністерству охорони здоров’я для здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій за бюджетною програмою «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру».

За її словами: «Міністерство охорони здоров’я України у 2017–2018 роках продовжувало залучати міжнародні спеціалізовані організації для здійснення централізованих закупівель лікарських засобів, імунобіологічних препаратів (вакцин) і медичних виробів для виконання національних програм та централізованих заходів з охорони здоров’я. На вказані цілі з державного бюджету виділено 11930,4 мільйонів гривень, які мали спрямовуватись на збереження та зміцнення здоров’я, профілактику захворювань, зниження захворюваності, інвалідності і смертності населення, підвищення якості та ефективності надання медичної допомоги, забезпечення соціальної справедливості і захисту прав громадян на охорону здоров’я».

Представник Рахункової палати підкреслила, що аудит показав: «Визначені законодавством умови та критерії залучення міжнародних спеціалізованих організацій до здійснення державних закупівель у 2017–2018 роках, а також управлінські прорахунки МОЗ при організації цих закупівель, як і у попередні роки (2015–2016 роки), не забезпечили своєчасного доступу пацієнтів до всіх необхідних лікарських засобів, імунобіологічних препаратів (вакцин) і медичних виробів. Як наслідок, очікуваних результатів досі не отримано».

У 2017–2018 роках та січні-лютому 2019 року міжнародними спеціалізованими організаціями поставлено лікарських засобів, препаратів і медичних виробів за кошти державного бюджету 2015 року на суму 92,9 мільйонів гривень (4,2% обсягу коштів, перерахованих цим організаціям), 2016 року – 3352,4 мільйонів гривень (85%), 2017 року – 5047,6 мільйонів гривень (84%) і 2018 року – лише 1337,4 мільйонів гривень (22,6%). Станом на 1 лютого 2019 року міжнародними спеціалізованими організаціями взагалі не розпочато поставки лікарських засобів, імунобіологічних препаратів (вакцин) і медичних виробів за 16 із 40 напрямів закупівель за кошти державного бюджету 2018 року.

«Основною причиною зазначеного є тривалий термін попередньої оплати, встановлений рішенням Уряду, зокрема, за договорами (угодами) про закупівлі із міжнародними спеціалізованими організаціями», - сказала І.Примаченко.

Вона також назвала ряд проблем і порушень, закладених у даному механізмі закупівель серед яких, зокрема, відсутність належного планування використання коштів з боку МОЗ, а також моніторингу рівня забезпеченості потреб адміністративно-територіальних одиниць України і підпорядкованих МОЗ установ у лікарських засобах, імунобіологічних препаратах (вакцинах) і медичних виробах.

Усі ці фактори призвели до виникнення надлишку препаратів, частина з яких так і не будуть використані через закінчення терміну придатності. Так, за інформацією РП: «Через закінчення терміну придатності загалом не використано лікарських засобів, препаратів і медичних виробів за 12 напрямами закупівель на загальну суму 6750,7 тисяч гривень, а кошти державного бюджету 2015–2017 років, виділені на лікування цих захворювань, використано непродуктивно. Фактично, державі завдано істотної шкоди на вказану суму, а пацієнтами не отримано необхідного лікування (з них матеріальні цінності на суму 984,9 тисяч гривень вже утилізовано). Зазначені факти містять ознаки кримінальних правопорушень і потребують правової оцінки правоохоронними органами».

Матеріали за підсумками аудиту були на правлені в правоохоронні органи.

Комітет з питань охорони здоров’я визнав виконання програми «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» незадовільним, а також прийняв рішення направити відповідні звернення правоохоронним органам, Президенту України, РНБО, СБУ, а також Міністерству закордонних справ України.

На засіданні Комітету також була заслухана інформація про результати проведеного Рахунковою палатою аудиту ефективності впровадження проекту «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей», що підтримується коштами Міжнародного банку реконструкції та розвитку.

Представник Рахункової палати Ольга Дикуха підкреслила, що МОЗ не забезпечило своєчасну реалізацію більшості заходів даного проекту на центральному рівні.

Так, згідно з Угодою про позику МБРР спільно з МОЗ та органами урядування 8-ми областей, відповідальними за охорону здоров'я, з червня 2015 року розпочато п'ятирічну реалізацію комплексу заходів Проекту. Його загальна вартість – 245,4 мільйонів доларів США, з яких – 214,7 мільйонів доларів США – позика МБРР.

«У 2015–2017 роках і за 9 місяців 2018 року на впровадження Проекту використано 48,9 мільйонів доларів США (1297,1 мільйонів гривень). Це лише третина обсягів позики, передбачених у спеціальному фонді державного бюджету, та 22,8% загального обсягу наданої позики», - поінформувала представник РП.

«Основна причина - системні недоліки в управлінні Проектом, починаючи з 2015 року, допущені МОЗ як його виконавцем, що призвели до впровадження проекту із суттєвим відставанням, необґрунтованого резервування коштів позики, які фактично тривалий час не використовувалися або у встановлених аудитом випадках використовувалися неефективно», - сказала О.Дикуха.

Також вона зазначила, що за результатами попереднього аудиту щодо реалізації цього проекту були напрацьовані рекомендації для МОЗ. Однак, Міністерство не усунуло основні організаційні перешкоди.

Члени Комітету визнали використання позики МБРР незадовільним і неефективним, а також прийняли рішення звернутися до правоохоронних органів, НАБУ та РНБО. Окрім того, поінформувати про ситуацію, що склалася, Президента України Володимира Зеленського.

Під час засідання Комітету було розглянуто питання про порушення чинного законодавства вищими посадовими особами Міністерства охорони здоров’я України та Національної служби здоров’я України при здійсненні виплат з державного бюджету за державними фінансовими гарантіями медичного обслуговування населення та законності фінансування і функціонування системи «Електронне здоров’я».

Серед виявлених порушень народний депутат Олег Мусій назвав: нецільове використання бюджетних коштів під час розробки системи, незахищеність даних пацієнтів, внесених у систему та ряд інших.

Прозвучала інформація, що з даного питання на кінець серпня заплановано проведення аудиту Рахунковою палатою.

За підсумками розгляду члени Комітету прийняли рішення звернутися до РП, НАБУ, ДБР а також в офіс Уповноваженого з прав людини щодо розгляду виявлених порушень.

Окрім того, народні депутати розглянули проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективної конкуренції та гарантування прав пацієнтів у сфері роздрібної торгівлі лікарськими засобами» (№ 10211) і прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді підтримати його у першому читанні.

Під час засідання зазначалося, що законопроектом пропонується внести зміни до Основ законодавства України про охорону здоров’я, якими покласти відповідальність за дотримання Єдиних кваліфікаційних вимог до осіб, які займаються фармацевтичною діяльністю, на суб’єктів господарювання.

Також пропонується на рівні закону закріпити вимоги, що юридичні особи, які здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, повинні мати у виконавчому органі цієї юридичної особи особу, яка має повну вищу освіту за спеціальністю "Фармація".

Крім того, законопроектом пропонується внести зміни Закону України «Про лікарські засоби», щодо розміщення аптечних закладів та необхідності проведення ними розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій відповідно до вимог закону, а також щодо можливості використання електронних рецептів, заборони торгівлі лікарськими засобами через Інтернет.

Комітет повторно розглянув проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо забезпечення економічної конкуренції та захисту прав пацієнтів при здійсненні роздрібної торгівлі лікарськими засобами» (№ 8591), оскільки під час розгляду даного законопроекту 26 лютого, рішення про його підтримку було ухвалене з порушенням процедури. Під час засідання пропозиція про відміну попереднього рішення Комітету не набрала достатньої кількості голосів.      

  Відеозапис із засідання Комітету:

 Аудіозапис засідання Комітету: