Стенограма засідання Комітету від 16 червня 2016 року
05 липня 2016, 14:41
СТЕНОГРАМА
засідання Комітету Верховної Ради України
з питань охорони здоров’я
16 червня 2016 року
Засідання веде Голова Комітету Богомолець О.В.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Доброго дня, шановні колеги. Роман Йосифович, будь ласка, можете починати.
ВАСИЛИШИН Р.Й. Шановна Ольга Вадимівна, шановні присутні, ми сьогодні об 11 годині отримали інформацію про те, що сьогодні відбудеться засідання комітету. Сьогодні я тут і готовий відзвітувати за всю ту роботу, яку проводить Міністерство охорони здоров’я. Якщо стоїть питання про роботу до того часу, поки я був головою комісії по відправленню наших громадян за кордон, то хочу сказати, що всі ті питання, які турбують нас, Міністерство охорони здоров’я, і ті питання, які були висвітлені у Рахунковій палаті, ті питання, які сьогодні турбують комітет в цілому, мають, на жаль, місце не мати документів в рахунку обліку тих хворих, які повернулись, в рахунку на те, що сьогодні не проводиться за ними диспансерний нагляд.
В цілому ми сьогодні навіть не можемо констатувати, яка країна найкраща, наприклад, ми саме більше відправляємо на пересадку кісткового мозку, яка країна найкраще сьогодні має віддалені результати тих пацієнтів, яких пролікували. На жаль, цього немає.
Ви знаєте, як працювала комісія. Була секретар в одній особі, яка вирішувала все, питання вирішувались хаотично, не було укладених прямих угод з клініками, не було нормальної співпраці. Самі родичі, волонтерські організації, які займаються відправленням за кордон, станом на сьогоднішній день шукали ці клініки і таким чином відправлялись хворі. Ніхто не аналізував, скільки грошей фактично платиться, ніхто не аналізував, яким чином летять наші хворі: в якому класі в літаку чи в якому класі в поїзді. Тобто ці питання на сьогоднішній день не аналізувались. Якщо брати аналіз якийсь, я з регіонами розмовляв, на жаль, секретар звільнилась, заступник міністра, який керував цей напрямок, також звільнився. Ніяких документів у Міністерстві охорони здоров’я з приводу цього немає. Їх, чесно кажучи, і не було. Я констатую цей факт, що якби вони були, ці документи не є секретні і ніхто би їх не ховав.
Сьогодні зранку о 8.30. ми провели чергове засідання комісії, на якому розглянули питання про те, щоб поставити на облік ще ряд наших хворих, які претендують на лікування за кордоном. Там були залишки коштів від тих хворих, які, на жаль, померли і там двоє відмовились, попросили, щоб зняли їх з обліку у зв’язку з тим, що вони пролікувались за свої кошти. Ми мали змогу ту чергу станом на сьогоднішній день, і ті хворі, які критично потребують термінового відправлення за кордон на лікування, проголосовано (ця молода жіночка, яка знаходиться в Інституті Амосова і ще двоє, які потребують лікування). Прийнято рішення на ці суми конкретно, які проголосовані комісією, я підписав гарантійні листи, які пішли на ці клініки. В терміновому порядку вже підготовлені документи на проплату через банк у зв’язку з тим, що купівля валюти, на жаль, ця процедура займає десь до тижня, але ми сьогодні, я так думаю, ну, не думаю, а планую переговорити з Національним банком, щоб якимось чином підготувати лист, щоб цю процедуру пришвидшити.
Зараз ми закінчили опрацювання цілої низки документів нового зразку від початку направлення, від кількості документів, я ще раз хочу наголосити, що збір документів для того, щоб поставити на облік, він достатньо простий: заява, виписка з історії хвороби і направлення з департаменту за місцем проживання хворого для того, щоб в подальшому ми плануємо, коли він буде повертатись, цей департамент буде вести облік, ми спеціально статистику заведемо з приводу цього питання. У нас раз у півроку і це вже вписано у новому положенні, вони нам будуть звітувати про стан здоров’я цього хворого, який повернувся, та заключення спеціаліста, що така хвороба в нас не лікується і потребує, щоб поставили на облік.
Ми станом на сьогоднішній день маємо таку процедуру, що, на жаль, і родичі і всі, хто тільки може, приносять документи, здають секретарю. Ті документи досить часто губляться, будемо прямо говорити, тому в новому порядку виписується, що ніякий секретар, ніякий Василишин ці документи приймати не може, тільки реєстраційний відділ МОЗу, і протягом доби цей документ має бути прийнятий, розписаний і прийнято відповідне рішення. Якщо це терміново, то зібрати комісію, якщо це терміново і є гроші, то відправляти за кордон. Рекомендується надавати право голові комісії, на сьогоднішній день не мені, ставити на облік без збору комісії. Якщо я, наприклад, бачу і кажу, що ми не можемо ставити на облік, тоді ми збираємо комісію, головний фахівець доповідає, комісія шляхом голосування приймає рішення: чи поставити такого хворого на облік чи не поставити.
Всі ці хворі, які будуть у нас обліковуватись, інформація буде на сайті. Якщо це батьки чи хворий вже дорослий дадуть згоду на оприлюднення своїх персональних даних, то буде там його прізвище та діагноз, все інше.
Ми зараз порозсилали через Міністерство закордонних справ на ряд країн Європи, Америки, Індії на наші посольства листи з приводу того, що ми просимо, щоб вони нам рекомендували клініки, ми написали перелік. Я розмовляв з міністром закордонних справ минулої середи на засіданні Кабміну і він сказав, що дасть вказівку, щоб це пришвидшили та опрацювали. Таким чином ми вийдемо на прямі угоди з клініками і на підставі цих прямих угод з клініками позаключаємо ці угоди. Це одне з таких серйозних питань, яке Рахункова палата піднімала у своєму звіті по те, що у нас немає цього. Будуть прозорі звіти про виконану роботу, де буде розписано все за що ми платимо і все інше. І таким чином, я думаю, що навіть ціни достатньо знизяться, коли цивілізовано почнемо працювати з клініками за рекомендаціями.
Таким чином ми відійдемо від того, що самі батьки чи хтось другий буде вимушений шукати цю клініку, ми будемо отримувати звітність бухгалтерську на достатньо нормальному рівні. І в цих положеннях, наказі все буде чітко виписано: поступила заява, через який час вона має бути розглянута. Чітко розписано до прийняття позитивного чи негативного рішення.
На засіданні комісії були присутні ЗМІ, громадські організації, які опікуються цим питанням. Ми домовились, що весь список і всі засідання комісії будуть вивішуватись в он-лайні. Кожен, хто захоче бути присутнім на засіданні комісії, буде мати право приходити і брати участь, всі темники ми відведемо в сторону.
Станом на сьогоднішній день ми проаналізували і вам направили вам листа, Ольга Вадимівна, вже нового, тоді ми писали, що нам потрібно 133 мільйони. Станом на сьогоднішній день ми облікували ще додатково і в нас сьогодні сума вже 183 мільйони гривень, яка нам потрібна для того, щоб ми могли відправити всіх тих, хто сьогодні є на обліку.
На засіданні комісії ми говорили, що є два види захворювань, які мають мати "зелене" світло – це пересадка кісткового мозку, яка в Україні не проводиться, і пересадка, наприклад, серця чи нирок у дітей та дорослих. Ці два види операцій у нас ніде не проводяться. І ці два види захворювань займають десь 60-70 відсотків від всіх направлень і перша черга буде іти для цих хворих.
Ось така ситуація станом на сьогоднішній день. Я думаю, що за якийсь найближчий час, я не хочу називати терміни, от чому я агресивно розмовляю з МЗС, щоб нам це пришвидшили і ми позаключаємо ці угоди. І сьогодні звинувачення, які звучать на адресу МОЗу стосовно тяганини, вони відпадуть самі по собі. Я не бачу ніяких проблем. Але до тих пір, поки нам не буде вистачати грошей, ці 47 хворих, вони всі першочергові, вони всі можуть бути направлені за кордон. От до тих пір, поки не буде вистачати грошей, завжди буде хтось винний: чи Іванов, чи Петров, чи Василишин, що когось відправили, а когось не відправили. На жаль, чомусь за два роки Петриківський не стояв в черзі, на обліку на лікування за кордоном. Його поставили на облік. З приводу цього питання вчора був Павло Валерійович Розенко і у вівторок буде розглядатись з прем’єром за участі Віктора Вікторовича і ми підготуємо постанову, щоб виділити необхідну суму для Петриківського. І у вівторок або в середу виїжджають фахівці Міністерства оборони в Польщу, щоб оглянути його. Ми сьогодні відправили в МЗС і МОЗ Польщі, щоб сприяли нашим колегам провести консиліум, щоб мали реальне заключення щодо стану його здоров’я. Ми бачили його на он-лайні, але заключення у нас такого немає, хоча я не бачу сьогодні складнощів в тому, чому ми не повинні вірити нашим колегам з Польщі.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Дякую вам. Шановні колеги, дозвольте розпочати позачергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я. В залі наразі присутньо 7 членів комітету, є у нас кворум. Згідно ухваленого вчора рішення сьогодні на розгляд комітету винесено два питання, що стосується бюджетної програми лікування громадян України за кордоном. Пропоную затвердити порядок денний засідання. Прошу проголосувати, хто за затвердження порядку денного. Одноголосно всі підтримали.
Порядок денний засідання комітету затверджено. Прошу визначитись з приводу відображення в протоколі засідання поіменних результатів голосування. Хто за відображення, прошу проголосувати. Одноголосно. Рішення прийнято.
Переходимо до розгляду питань порядку денного. Про стан виконання Міністерством охорони здоров’я України у 2015 році бюджетної програми "Лікування громадян України за кордоном". Оскільки представник Міністерства охорони здоров’я вже проінформував, то я відразу хочу перейти до запитань, які виникли під час вашої доповіді. Я не почула взагалі ніякої конкретики, тобто вважаю, що дана доповідь не може бути звітом про стан виконання Міністерством охорони здоров’я України. Можливо, у вас є ці цифри, тому я просто хотіла, щоб ви нам ці цифри озвучили. Прохання було, власне, за п’ять останніх років, щоб ви підняли документацію і продемонстрували, яка кількість коштів була використана, поіменний перелік всіх тих людей, які були відправлені за кордон, які суми в які клініки були проплачені, який був отриманий результат з тих дітей, які були відправлені на пересадку кісткового мозку, на пересадку серця, хто з них залишився живим, хто не залишився живим, з якими клініками співпрацювали. Тому що це питання, на жаль, було довго за "семью замками" . Це дуже добре, що ми робимо такий крок до відкриття всієї цієї інформації.
Хочу також зазначити, що у нас є перелік тих недоліків і порушень, які були виявлені Рахунковою палатою України, я думаю, що ви з ними ознайомлені, і непрозорість використання коштів, про відсутність калькуляції вартості лікування громадян, про відсутність укладання угод з медичними закладами зарубіжних країн, про загальний обсяг витрат, про загальну кількість звернень в департамент, які надходили до Міністерства охорони здоров’я, виявлені факти нерегулярного проведення засідань. Тут на декілька сторінок зауважень і про те, що МОЗ України повністю не володіє в повному обсязі інформацією. Тому я хочу отримати відповідь по цифрам, скільки все ж таки коштів було використано порічно за останні п’ять років, скільки коштів було використано в цьому році і прошу в письмовій формі на секретаріат комітету подати повністю всі ці цифри, реальний звіт за п’ять років, що і як відбувалось.
І ще хочу сказати, що мною досягнута домовленість з найкращою американською клінікою в Бостоні, це та клініка, яка лікувала Настю Овчар після опіків. Вони готові приймати пацієнтів з України безкоштовно, тобто на Міністерство охорони здоров’я буде лягати тільки відправка пацієнтів туди, я так розумію, що оплата, квитки на літак, а перебування там в лікарні по певній квоті, вся лікарня, я спілкувалась з завідуючим, з головним лікарем, з тими лікарями, які там є, вони готові приймати українських дітей на лікування безкоштовно. Прошу вас зазначити і вважаю, що потрібно підписати з цією клінікою угоду про співпрацю, тому що я не думаю, що багато клінік, не виключаю, що їх буде значно більше, якщо ми попрацюємо і деякі клініки будуть готові на той період, поки Україна перебуває в стані економічної кризи, надавати послуги, які будуть знімати навантаження на бюджет, які зараз є. Тому прошу дати відповідь на моє запитання.
ВАСИЛИШИН Р.Й. Дякую, Ольга Вадимівна. По цій клініці в Бостоні ви надасте інформацію, дасте координати, щоб ми могли з ними зв’язатись в робочому режимі. Що стосується сьогоднішнього засідання, на жаль, я вибачаюсь, але говорю конкретно, як воно є, ми отримали сьогодні інформацію в Міністерстві охорони здоров’я про засідання комітету об 11 годині.
КОРЧИНСЬКА О.А. Роман Йосифович, ми давали вам доручення ще два місяці тому, коли був звіт Рахункової палати.
ВАСИЛИШИН Р.Й. І зрозуміло, що я сьогодні ішов на засідання, не підготувавши ніяких даних. Я вам даю слово, що наступного тижня, от всі ці питання ми записали і ми присилали, що ми відіслали в Рахункову палату. До Рахункової палати частину питань, з тих які, було виписано, ми згодились, з якимись не згодились, написали план реалізації, що будемо робити, щоб в подальшому не було. Наступного тижня інформація буде в комітеті.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Я прошу вас взяти собі до уваги, що кожне засідання Комітету охорони здоров’я відповідно до рішення депутатів на вчорашньому засіданні буде розпочинатись з того, що будуть розглядатись питання щодо виконання вами цієї програми.
Будь ласка, Олег Степанович.
МУСІЙ О.С. Шановні народні депутати, дуже дивно чому ми сьогодні зібрались і я вчора попереджував, що не буде ніхто готовий. Я бачу, що Міністерство охорони здоров’я, на превеликий жаль, попри наші прохання двомісячної давнини, які були тут в присутності, коли ми розглядали і було конкретне абсолютно прохання – надати нам інформацію, до сьогоднішнього дня ця інформація не надана. Тому я вважаю, що це, напевно, неправильна позиція Міністерства охорони здоров’я, що протягом двох місяців не надавати таку інформацію.
Але в мене конкретніше питання. Ви знаєте, що старанням народних депутатів і ця цифра, яка була, 50 мільйонів, вона хронічно перетікала з бюджету в бюджет, була збільшена до 200 мільйонів. А саме 150 мільйонів минулого року в бюджеті було виділено саме на лікування бійців АТО.
КОРЧИНСЬКА О.А. І онкохворих дітей.
МУСІЙ О.С. Повідомте, скільки бійців АТО насправді було за цих два роки існування бюджету направлено на лікування за кордон, тому що це, знаєте, звісно добре, що бійці АТО рятують наших дітей, але маніпулювання бійцями АТО теж не дуже коректне, коли ми їх не відправляємо. Пройшло вже два роки, а до сьогодні ми не чули, щоб хтось поїхав. Чи є така у вас інформація про лікування за кордоном бійців АТО?
ШУРМА І.М. Ви маєте на увазі бюджетні кошти.
МУСІЙ О.С. Так, бюджетні кошти.
ШУРМА І.М. Нам минулий міністр розказував байки, коли направлялись за позабюджетні кошти.
МУСІЙ О.С. На кошти, передбачені в бюджетній програмі.
ВАСИЛИШИН Р.Й. В нашій державі в бюджеті тільки Міністерству охорони здоров’я виділено, де записано лікування наших громадян за кордоном. Не виписано для кого це, а просто лікування наших громадян. І комісія сьогодні також не ставить пріоритетом когось, тому що я сказав, що ті 47 осіб, які стоять в черзі, всі в один день можуть поїхати, якщо у нас буде така можливість.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Олег Степанович, я би хотіла ще зазначити, що в результаті нашої співпраці з Штаб-квартирою НАТО за рік, за останній час, відколи в Україні іде війна, понад 400 людей проліковано в найкращих клініках країн НАТО за бюджетні кошти країн НАТО. Лікування одного пораненого бійця обходиться від 300 до 500 тисяч доларів. Тому на сьогоднішній день шляхом наших переговорів з країнами НАТО ми зекономили величезну суму, тобто 400 бійців на суму від 300 до 500 тисяч доларів.
ШУРМА І.М. Це виходить 200 мільйонів доларів. Вони могли б довідку дати, тому що це слова?
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Про яку довідку ви зараз говорите, коли у нас майже 20 країн, які входять в НАТО? Коли вони в Брюсселі збираються, кожна країна бере поранених: хтось бере 5 бійців, хтось 11 бійців, хтось бере 40 поранених. Я вам кажу, які кошти ми зекономили бюджету України.
ШУРМА І.М. Ольга Вадимівна, мова іде не про те. Якщо на повноцінне і якісне лікування одного бійця іде 300 тисяч доларів, то є запитання, а що лікуємо ми в Україні, витрачаючи на лікування 100-150 тисяч гривень?
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Я перепрошую, якщо ми говоримо про ціни, які є за кордоном, то вони не порівнюються з українськими. Хочу вам навести дуже прикрий приклад. Нещодавно нашим дуже гарним хірургом була проведена унікальна операція по видаленню осколку, який був прямо біля аорти у бійця. Так одна з вітчизняних приватних клінік виставила рахунок на цю саму операцію на 500 тисяч гривень. Операція була проведена абсолютно успішно в державному інституті нашими чудовими державними лікарями, а офіційний рахунок, який був наданий на цю послугу, був 500 тисяч гривень.
Тому цифри є різні.
МУСІЙ О.С. А бійців АТО немає в черзі?
ВАСИЛИШИН Р.Й. Немає, тільки один Петраківський.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Будь ласка, Оксана Анатоліївна.
КОРЧИНСЬКА О.А. Шановні колеги, шановне Міністерство охорони здоров’я, протягом двох місяців ми чекаємо ваш звіт, тому що тільки за останні три роки держава відправила за кордон більше 450 мільйонів гривень. Ми не отримали ніякого звіту, ми в даному разі не отримали, що принципово було, ви розумієте чи використали ви або ні, тому що Рахункова палата казала, що є більше 300 тисяч доларів і 300 тисяч євро, котрі десь знаходяться на рахунках в європейських або іноземних клініках. Ми би хотіли розуміти, як ви їх використали в даному разі.
От коли зараз така черга і коли ви кажете, що зараз швидко укладете договори з клініками, я в це категорично не вірю, тому що тільки мною особисто сюди був привезений патронат Папської клініки "Bambino Gesu" Паоло Лоренсе Бергезе три місяці тому. Два місяці тому він передав готовий меморандум між клінікою "Bambino Gesu", котра єдина в світі бере наших дітей по гарантійним листам. Єдина клініка в світі, де кожна п’ята дитина, їх зараз там 12 дітей, двоє дітей з зони АТО, там проходять лікування і трансплантацію кісткового мозку безкоштовно.
З цією клінікою ви за два місяці не підписали меморандум. Мені на днях ваше управління з міжнародних справ заявляє, що у них через два місяці є зауваження до того меморандуму, що вам Папська клініка передала два місяці тому. А знаєте, чому ми спитали щодо меморандуму, тому що сьогодні у нас в гостях Секретар Папи і він надіявся, що ми йому передамо вже підписаний від МОЗу меморандум з однією клінікою. Це притому, що ви зустрічались безпосередньо з керівництвом клініки, вони приїжджали сюди, зустрічались з міністром, з заступниками, з вашими чиновниками і у вас за три місяці не вийшов меморандум. Якщо б клініка проявляла формальність, то всі ці 12 дітей померли, а не потрапили в клініку. Це тільки за їх доброї волі всі ці 12 дітей знаходяться на трансплантації кісткового мозку по гарантійним листам і по допомозі благодійного фонду "Таблеточки".
Тому я підозрюю, що той механізм, котрий ви зараз розробите, це чудово, це важливо, але його треба було нам презентувати і він повинен бути настільки прозорий і спрощений, щоб це не стало, навпаки, на заваді відправки за кордон наших важкохворих українців. От про що іде мова. Тому що, якщо у вас з однією клінікою, самою великою дитячою клінікою в Італії, іде два місяці і ви не можете до сих пір підписати меморандум, то про що іде мова, коли ви хочете з іншими країнами?
У мене є велике запитання по АТО. Дані у вас за ці два роки, ми відправили всього три бійця АТО, з них один боєць рідний брат Героя України і два бійця, трансплантація серця у одного з них і той, котрий, на жаль, помер у німецькій клініці. На даний момент до сих пір не вироблені правила для того, щоб бійці АТО стали до вас на облік. Більшість бійців до сих пір на облік так і не стали. Я вам зараз назву прізвище – полковник Голіцин, він повністю сліпий, котрого хотіла взяти експериментальна італійська клініка, але його не поставили на облік, тому що ви до сих пір з Міністерством оборони з травня 2016 року не зібрали робочу групу з силовими відомствами, щоб випрацювати єдиний перелік документів, які повинні подавати бійці АТО, щоб стати на облік. Ви від них вимагаєте загального обліку. Саме тому батьки Петраківського не могли нічого зробити, тому що їм ніхто з головних спеціалістів не надавав цю довідку, котра у вас в даному разі у переліку є. І тільки через те, що батько вже готовий був продати "Зірку" Героя України, МОЗ заворушився.
Я надіюсь, що найближчим засіданням ми отримаємо весь звіт і розуміння того, що ми робимо далі. Я прошу в даному разі прозвітуватись, що з меморандумом "Bambino Gesu", де зараз перебуває найбільша кількість онкохворих дітей, котрі потребують трансплантації.
ВАСИЛИШИН Р.Й. Оксана Анатоліївна, якщо ви дозволите, я відповім на питання. Мені прикро, що мене звинувачують в тому, що я не встиг зробити. Я тільки на минулому засіданні чи на якомусь черговому засіданні, коли тут сидів заступник міністра, який протягом останніх років опікувався цим і ви його хвалили всі і говорили, що він такий великий і так багато зробив.
КОРЧИНСЬКА О.А. Ми не знаємо про кого ви кажете.
ВАСИЛИШИН Р.Й. Я не хочу прізвище називати. Сьогодні були всі громадські організації. Ви бачили як проходило чергове засідання комісії, як розглядали питання, як вирішували.
Зараз багато питань виникає з приводу укладання угод з клініками. В цьому питанні я з вами згоден, це не так достатньо просто зробити. Але я думаю, що ми спільними зусиллями і буду просити підтримку. Чому не укладено угоди з "Bambino Gesu", я вам зараз не готовий відповісти.
КОРЧИНСЬКА О.А. Два місяці ви розглядаєте меморандум. Ви чуєте, два місяці ці документи зайшли до вас і ви до сих пір навіть не подали свої пропозиції "Bambino Gesu". В даному разі передано було виконуючому обов’язки міністра Шафранському, при цьому був присутній Роман Романович Ілик і була начальник вашого міжнародного управління Анастасія, не пам’ятаю прізвище. І тільки вчора нам спромоглись сказати, що є зауваження. За два місяці ви навіть не відправили їм зауваження і не відрегулювали.
Мені, вибачте, сьогодні з Ольгою Вадимівною до Папського Секретаря не було піти з яким документом і сказати, що дякуємо за те, що допомагаєте нашим дітям і берете їх по гарантійному листу безкоштовно, не маючи цього меморандуму. Ми єдина країна, котра дозволяє собі так працювати.
ШУРМА І.М. А навіщо гарантійні листи, якщо вони надають безоплатну допомогу?
КОРЧИНСЬКА О.А. Там є діти з зони АТО, котрих вони лікують за свій рахунок і є діти по гарантійному листу держави, але гроші ми їм не проплатили.
ВАСИЛИШИН Р.Й. Я хочу довести до відома всіх, хто тут присутній, стосовно гарантійних листів. Я як голова комісії готовий підписувати гарантійні листи на тих хворих, які пройшли засідання комісії і по яким шляхом голосування прийнято рішення щодо відправки їх закордон. Я сьогодні вже підписав гарантійні листи на трьох людей.
Ми сьогодні маємо, на жаль, прикрий випадок. коли хворий, який лікувався в клініці Шаріте помер і сьогодні нам Шаріте претензії пред’являє у 600 тисяч євро за те, що мій попередник написав гарантійного листа, не вказавши конкретну суму, на яку ми претендуємо. І сьогодні ми маємо таку проблему – 600 тисяч євро. Тому давайте говорити конкретно і відкрито.
А от коли приходить ще і Рахункова палата, всі хочуть, щоб це зробили в один день чи навіть ще на вчора, коли приходить Рахункова палата і дивиться, приходить прокуратура і теж дивиться, тоді зовсім інші питання виникають: чому ти те не зробив, коли подавав на оплату і так далі. Це достатньо великі суми.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Будь ласка, пані Ірино.
СИСОЄНКО І.В. Шановні колеги, я хочу наголосити на тому, що підставою для нашого позачергового засідання комітету є не звіт Міністерства охорони здоров’я, по якому, зрозуміло, повної підготовленості немає. Але те, що вже Міністерство охорони здоров’я доповідає, що створений формат того, що з клініками повинні бути визначені договірні відносини, те, що все це буде побудовано належним чином, я думаю, що це дасть нам підставу в плановому порядку вже на наступному засіданні комітету продовжити цю розмову.
А що важливим для нас є сьогодні і чому ми з вами саме зараз робимо важливу справу? Тому що сьогодні зранку о 8.30 було позачергове засідання комісії по лікуванню за кордоном. Я дуже дякую Роману Йосифовичу за те, що саме на цьому засіданні комісії нарешті було сформовано і визначено ті речі, які можуть зараз врятувати життя конкретним дітям. Ви знаєте про те, що завдяки журналістам, завдяки фондам і благодійним організаціям, які тут присутні, ми розуміємо, що саме зараз від часів та днів залежить життя певної кількості дітей. І сьогодні по цим дітям зранку були прийняті рішення щодо оплати і підписання гарантійних листів на їх оплату від Міністерства охорони здоров’я на ті клініки, які готові їх взяти.
Я хочу вам зауважити, пані Оксана, що в Італії є не єдина клініка, яка бере під гарантійні листи, так само зараз клініка в Індії бере під гарантійний лист на трансплантацію серця дівчину, яка знаходиться в Інституті Амосова, і готова її забирати, щоб МОЗ потім її оплатив, але потрібен цей гарантійний лист і МОЗ сьогодні цей лист дає.
Наша з вами сьогодні є дуже важлива роль в тому, щоб прийняти рішення і звернутись до прем’єр-міністра України з приводу того, щоб додатково була профінансована оця програма, тому що на черзі є 75 осіб, де життя цих дітей висить просто на волосині. Якщо зараз не буде здійснена оплата на оцю суму, яку за декілька часів прорахувало МОЗ, оці 203 мільйони, відповідно жахливі наслідки можуть бути, коли двоє дітей вже не дочекались трансплантації, вони померли. Я не хочу, щоб так само сталось з цими дітьми. Дівчина Ольга Вишнякова зараз чекає в Одесі, в Інституті Амосова Віка Гонгала чекає трансплантації серця і ми не повинні допустити, щоб не встигли відправити цих дітей.
Тому давайте зараз переходити на термінове вирішення другого питання. Я вважаю, що саме це стало підставою нашого сьогоднішнього позачергового засідання. А звіт Міністерства охорони здоров’я за попередню роботу, за попередню діяльність я пропоную перекласти в плановому нашому режимі роботи на наступне засідання комітету.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Шановна пані Ірино, дякую. Хочу вам сказати, що Комітет охорони здоров’я ще декілька тижнів тому направив лист на Міністерство охорони здоров’я. Коли ми підготували лист на пана Гройсмана, там потрібно було зазначити суму, тому що ми не можемо просити незрозуміло що. Ми готувались і, власне, очікували цифри від Міністерства охорони здоров’я. Міністерство охорони здоров’я надало цифри і це вже буде третій лист на пана Гройсмана, і цей лист сьогодні піде, щоб уряд знайшов можливість виділити ці кошти. Тому процес іде і над цим процесом ми працюємо протягом місяця.
Я сподіваюсь, що через бюджетний комітет і подальші інстанції це питання терміново буде вирішено. Якщо у Міністерства охорони здоров’я будуть виникати подальші проблеми і ви будете розуміти, що у вас накопичились діти на черзі, яких вам немає чим оплатити, ні Комітет охорони здоров’я має бігати за вами і просити, щоб ви подали на комітет того, чого вам бракує. Це ви нам маєте заздалегідь давати інформацію і казати, що у нас на наступний квартал не буде вистачати коштів, тому що застрибувати в останній вагон неправильно. Ми маємо максимально планувати такі витрати.
Тому цифри від вас ми отримали сьогодні.
ВАСИЛИШИН Р.Й. Два тижні тому було 133 мільйони, ми вам копію цього листа присилали.
КОРЧИНСЬКА О.А. А через місяць буде 200.
ВАСИЛИШИН Р.Й. Коли ми пишемо цифру, від нас Мінфін вимагає обґрунтування. Ми на підставі заявлених у нас документів обрахували приблизну кількість, ми можемо збільшити до 250 мільйонів.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Шановні колеги, пане Ігоре, вам слово і виносимо на голосування лист-звернення на Гройсмана.
ШУРМА І.М. Шановні колеги, я би дуже не хотів, щоб наш комітет перетворився в орган "порки" Міністерства охорони здоров’я там, де немає підстав. Ми повинні собі дати віче, що ця тема є бездонна, ми її не вирішимо і міністерство в тому числі. Я вам поясню в чому логіка. Системи немає. За один день її зробити неможливо.
От подивіться, що сьогодні сказав заступник міністра, всі прослухали і реакції немає. Не було ні черги, ні виконання, ні договорів, нічого. Хто несе за це відповідальність? Це злочин. Хтось підняв про це питання? Ніхто навіть не думає піднімати. Вони повинні поставити питання з нуля. Пам’ятаєте інформацію, коли сказали, що ми використали гроші, у нас черги немає. Що відбувається? Поступили заяви чи подання від департаменту на 100 людей, а є гроші на 70 і 30 людей не лишаються в черзі, їх немає. Що це означає? Що сьогодні міністерству потрібно цю роботу, притому, що буде один відповідаючий, розбити на декілька сегментів попри все, що потрібно освоїти гроші.
Перший сегмент – це створення реєстру потребуючих, який повинен бути з двох напрямків: є діти і є дорослі. Цей реєстр повинен наповнюватись. Так, хтось буде відходити в інший світ, так, хтось буде новий, хтось поїде, але цей реєстр мусить бути. Без цього реєстру ви ніколи не будете знати істинну потребу.
Наступне. Знаючи приблизну суму, орієнтовну суму, яка потрібна на лікування однієї дитини або одного дорослого, ви можете розробити систему, цілком таку віртуальну, ціну вашого гарантійного листа. Що це означає? Що ви, даючи гарантійний лист, даєте розуміння тій клініці, яка приймає, що ви точно проплатите, щоб у вас пізніше не було судових позовів невідомо на які суми. Тобто це є той мінімум, написали лист і в клініці знають, що це мінімум, припустимо, 100 чи 200, чи 300 тисяч, скільки ви там визначите, це треба сісти і порахувати, тоді у вас буде система.
Наступний об’єм роботи – це людина повинна займатись переліком тих клінік, з якими укладати угоди. Те, що говорить Ольга Вадимівна про американську клініку, це дуже добре, я ще не знаю ні одного американця, який би довго і нудно робив безоплатну допомогу. А потім в цій безоплатності з’являється така фраза - які готові прийняти по квотах. А по яких квотах? Що це за квоти, хто їх буде визначати і для кого?
Клініка Ватикану. Я з нунцієм зустрічався у Харкові ще чотири роки тому. Вони готові приймати людей, але вони хочуть мати підписані документи. Я теж хотів задати питання, питання клініки Ватикану, яка готова надавати безоплатну допомогу.
Робота МОЗу потребує оперативності. Я ще раз кажу, людині потрібно дати час, щоб вона освоїлась з роботою. Пане Романе, ви більше тут не говоріть, що вам сьогодні о 11 годині прийшло повідомлення про те, що сьогодні буде засідання. Вчора вам відправили лист. Питання оперативності обігу документів – це ваша внутрішня справа. Якщо до вас вчора лист прийшов, а ви сьогодні отримали об 11, то ви розписуєтесь в тому, що сьогодні професійних людей в канцелярії і в документообігу у вас не працює. У вас повинні бути сигнальні документи з Кабміну, з Комітету Верховної Ради. Сьогодні прийшло і воно повинно зразу лягти на стіл. Я вважаю, що це є абсолютно внутрішня справа міністерства.
Ще раз наголошую, що на сьогодні, якщо нікого не було, давайте проводьте аудит, викликайте на себе провірку, думайте, хто її має зробити. Якщо ви не покажете відповідальних людей за зрив цієї роботи в минулому, ви ті гирі вішаєте на свою відповідальність. Вам же говорять, що за 5 років. Викличте, не бійтесь показати, хто це все завалив.
І наступне. Коли буде засідати комісія, я розумію, що це не тільки один об’єм роботи, який є на заступнику міністра, я вам кажу, що це є непосильна ноша. Ви повинні дати відповідь, що сьогодні є, припустимо, 70 дітей. Чому? Та тому, що багато людей не вірять, що це є реальність. Якщо тільки з’являться гроші та почнуть їхати, це в десятки разів збільшить потік. При тому об’ємі медичної допомоги і фінансуванні це ком, який буде наростати.
У мене до вас є пропозиція – організуйтесь, подумайте як це зробити. Засідання комісії не повинно бути таке, що сидить три клерки, розглядають документи і того посилають, того не посилають. Налагодьте скайп з тією областю, з якою ви будете розглядати, що вам начальник департаменту міг опонувати або погоджуватись з вами. Якщо вам люди з департаменту посилають документи, вони повинні вам пояснити, що там є написано. Це є один момент.
І другий момент. Ви поставте внутрішнім розпорядженням, зберіть керівників департаментів або розішліть їм депешу, що з моменту подання заяви громадянина при наявних якихось документах в області, документи повинні потрапити в комісію протягом трьох днів. Щоб не було так, що сидить директор департаменту, що йому принесли, там в Києві мене виженуть, не виженуть, ми по пошті відправимо. Це місяцями іде.
Я вам можу нагадати простий випадок до чого це доводить. Минулого місяця восьмирічна дитина зі Львова чому померла. Скільки розглядався у міністерстві підпис? Львівська преса гуде. Ви ще не почули громадських організацій. Щоб цього не було, директор департаменту повинен знати: є документи, прийшли до вас. У вас внутрішня кореспонденція спрацювала, що прийшло і вам зразу дзвіночок дали – засідайте і розглядайте комісією і знімайте з себе відповідальність.
Повністю підтримую те, що на сьогоднішній день потрібно виділяти ту суму грошей. Я вам, колеги, гарантую, що ми у вересні будемо тут сидіти і казати, що дайте ще 250 мільйонів гривень. Це не є вихід з положення, тому що те, як фінансується наша медицина, наш рівень професійності лікарів одне одному не відповідає. Тут люди можуть робити, а грошей немає, умов немає. Тому ви повинні собі дати віче по стану на сьогоднішній день, по тій заявці, якщо буде реєстр. Знову ж таки, не маючи реєстру в прошнурованій книжці, ви нікому нічого не докажете. Комітет буде розглядати і вимагати фінансування. А вже тоді ви будете займатись організацією відправки тих дітей туди. Лише облік дасть можливість вам не тільки показати вашу ефективність у цьому питанні, воно ще покаже ефективність роботи департаментів охорони здоров’я по областях, бо в одній області директор департаменту буде активним і буде це збирати, а інший відсуне на інший план, тому що у нього будуть інші проблеми. Це взагалі покаже як працює на місцях практично охорона здоров’я і її система.
Тому я підтримую пані Ірину, оте, що є, давайте ми затвердимо, скеруємо листа, але ще раз скажу, що ми бездонну бочку цю не вичерпаємо до тих пір, поки не буде якихось системних змін в нашій системі охорони здоров’я. Немає у нас концепції розвитку охорони здоров’я. Оці наші разові закони – це не реформа охорони здоров’я. І ви ще є заручниками в тій ситуації закону про міжнародні закупівлі. Люди добрі, офіційний документ, який у мене є, 16,5 відсотків від 2 мільярдів 200 мільйонів сьогодні поступило в лікарні.
А знаєте, пане Роман, що роблять клерки з Міністерства охорони здоров’я? Дзвонять в департамент: робіть, що хочете, дайте нам довідку, що вам ліки поступили. Це теж є сигнал. Де є ліки і де є гроші за 2015 рік? Їх немає, потерпаєте ви, запущені хвороби, які пізніше потрібно лікувати за кордоном.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Пан Андрій, будь ласка.
ШИПКО А.Ф. Уважаемые коллеги, уважаемое министерство, все присутствующие, все мои коллеги правильно говорили и эти мысли я поддерживаю полностью. Чтобы не занимать много времени, я хочу вернуться к нескольким вопросам порядка дня нашего комитета.
Роман Иосифович, мы видим ваше желание построить работу системную и правильную. Вот то, как вы сегодня провели заседание комиссии, оно было открытым и было честным. Это те позитивные моменты, которые вы правильно решаете, чтобы никто не мог повлиять на эту ситуацию, а чтобы был четкий реестр и учет. Это правильно.
Но чтобы у нас действительно был государственный подход, нам надо, вот смотрите, у нас сегодня было два вопроса. Первый вопрос о выполнении программы. У нас контрольная функция, мы выделяли деньги с бюджета. Наша задача проконтролировать - как была выполнена эта программа. Тут есть четкие вопросы, Ольга Вадимовна перечисляла, дайте нам четкие ответы. Тогда я понимаю, что государственный подход есть. Есть программа, есть деньги, она так выполнена или не выполнена, и кто ответственный. Ответственные должны быть. Пока у нас не будет ответственности, мы никакую программу не реализуем.
И, конечно, я поддерживаю сейчас, чтобы мы все-таки вернулись к главному вопросу. По первому вопросу мы приняли, что переносим на следующее заседание комитета и когда слушаем отчет, потому что были деньги и была программа. Я хочу ее послушать, есть вопросы.
И второе. Я просто предлагаю сейчас проголосовать всем за второй вопрос о необходимости выделить деньги на лечение. И чтобы был государственный подход, Роман Иосифович, не только за деньги, есть сейчас много фондов, благотворительных организаций, пусть ваш международный отдел не только ждет из бюджета деньги, но и дополнительно нам скажет: уважаемый комитет, мы проработали, вот это 200 миллионов и мы за деньги пролечили, а еще на 200 миллионов мы договорились с клиниками и с фондами и мы пролечили, потому что нам люди пошли навстречу.
Поэтому мы желаем вам успеха, поздравляем вас с наступающим праздником и хочется, чтобы в нашем здравоохранении появился государственный подход. Мы вам верим, Роман Иосифович, мы знаем, что вы умеете работать. Мы вам готовы помогать, но ждем конкретных ответов на конкретные вопросы. Всем спасибо.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Будь ласка, Олег Степанович.
МУСІЙ О.С. Я хочу довести до відома народних депутатів, бо я працював міністром охорони здоров’я у свій час і знаю, яка ситуація відбувається з бюджетними програмами і всім іншим. Насправді як рекомендація для вас може бути те, що не комітет повинен виправляти ті помилки державного бюджету, за які проголосувала коаліція, а насправді це питання державного бюджету і є відповідальні, в тому числі фракції парламенту, які прийняли цей державний бюджет і є відповідальне Міністерство охорони здоров’я, яке подавало бюджетний запит спочатку на фінансування програми, в тому числі лікування за кордоном. А потім є відповідальні ті, хто приймають цей державний бюджет, а потім намагаються нашими руками рятувати ситуацію. Це я вважаю є неприпустимим. Народні депутати теж повинні нести за це якусь моральну відповідальність хоча би, а не нападати зараз, що дайте нам грошей, а ми зараз будемо красиві і гарні та виправляти ситуацію, до якої ви саме, деякі народні депутати, довели, в тому числі з питанням лікування за кордоном. Це раз. Так, шляхом голосування і прийняття цього антимедичного бюджету. Я про це виступав неодноразово.
Інше питання. Безумовно, питання змін до бюджету – це питання Мінфіну і ви знаєте, що те, що проголосувала Верховна Рада і станом на сьогодні без погодження з Мінфіном неможливі ніякі зміни та ініціювання змін до бюджету. Тому дайте ще відповідь, окрім всіх інших питань до наступного засідання, скільки разів Міністерство охорони здоров’я, як той, хто має ініціювати на Кабінеті Міністрів перед прем’єр-міністром і Міністерством фінансів зміни до державного бюджету, чи ви звертались хоча би один раз за цей рік про зміни до державного бюджету? Безумовно, ми будемо підтримувати і однозначно будемо за збільшення, але це відповідальність уряду теперішнього в тому числі і теперішнього виконуючого обов’язки міністра. Звернутись не до депутатів, само собою, що і до нас треба звертатись, але ви маєте прямий важіль – Мінфін та уряд, який внесе урядовий законопроект про зміни до бюджету і тоді він буде підтриманий, я думаю, всіма народними депутатами і всіма фракціями навіть з опозиції. Тому врахуйте, будь ласка, у своїх відповідях і подальших діях також оцю ремарку. Дякую.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Дякую, Олег Степанович. Шановні колеги, я зараз виношу на голосування. По першому питанню є пропозиція вважати, що стан виконання Міністерством охорони здоров’я ми переносимо розгляд цього питання на наступне засідання і ставимо його першим питанням.
ШУРМА І.М. Ні, першим питанням у нас лист.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Першим питанням після того першого питання.
ШУРМА І.М. Ми ж проголосували.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Прошу вас, якщо інших пропозицій немає, голосувати за те, щоб підтримати цю пропозицію. Одностайно всі проголосували. Рішення прийнято.
Щодо другого питання про необхідність виділення у 2016 році додаткових коштів з державного бюджету України на лікування громадян України за кордоном у обсязі. Прошу вас, Роман Йосифович.
ВАСИЛИШИН Р.Й. 183 мільйони 800 тисяч гривень, які обліковані конкретно приблизно, орієнтовно до тих документів, які сьогодні подані.
ШУРМА І.М. Я допоможу пану Роману, щоб він не став заручником. В реєстрі дітей станом на сьогоднішнє число, бо завтра поступлять додаткові.
ВАСИЛИШИН Р.Й. Я сказав, які обліковані.
МУСІЙ О.С. Давайте попросимо більше.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Шановні колеги, ви можете попросити більше, але відповідно до Регламенту, про який ви вчора говорили. Міністерство охорони здоров’я у нас просить підтримати їх пропозицію. Ми не маємо самі права це ініціювати. Якщо Міністерство охорони здоров’я завтра попросить ще 250 мільйонів.
МУСІЙ О.С. Ще раз переглянемо.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Відповідно до Регламенту ми можемо тільки підтримати їх пропозицію.
МУСІЙ О.С. Конкретну цифру.
ШУРМА І.М. 183 мільйони?
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Так.
ШУРМА І.М. Я хочу, щоб ми були послідовними. Ми зібрались позачергово, бо гроші треба взяти. Сьогодні ми пишемо 183 мільйони, а якщо завтра дадуть листа, то буде 255 мільйонів. Давайте приймати те, що попросило Міністерство охорони здоров’я станом на сьогоднішній день.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Прошу шановних народних депутатів голосувати. Хто за те, щоб підтримати дану пропозицію, прошу голосувати. Одностайно проголосували.
Шановні народні депутати, чи є ще у вас питання, пропозиції? Будь ласка.
СИСОЄНКО І.В. У мене є пропозиція. Зараз ми проголосували за терміновість тих коштів, то давайте від комітету підготуємо законопроект з приводу збільшення фінансування саме на цю програму, тому що ми розуміємо, що законопроект про внесення змін до бюджету від імені Міністерства охорони здоров’я це набагато складніша процедура, яка є. Ми можемо підготувати цей законопроект, але за умови, якщо Міністерство охорони здоров’я надасть хоча би орієнтовно той прогноз до кінця року.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Шановна пані Ірино, для цього нам потрібен звіт міністерства щодо тієї кількості дітей з гострими лейкозами, які у нас були протягом останніх п’яти років, щоб ми могли прогнозувати, який відсоток дітей з гострими лейкозами потребують трансплантації і яка частина з них буде потребувати трансплантації за кордоном. Ми зможемо тоді прогнозувати на наступний рік, ми не можемо робити закон на півроку. Нам потрібно зробити закон, який буде далекоглядний.
СИСОЄНКО І.В. Але хай підготують своє бачення до кінця року.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Шановні колеги, я також хочу зазначити, що у нас є недоліки та порушення, виявлені Рахунковою палатою України. Тому я дуже прошу, коли ви будете звітувати на наступному засіданні комітету, тут є всі пункти, які розписані Рахунковою палатою, надайте нам табличку: зауваження, що зроблено, які терміни виконання і яка є затримка. Якщо є затримка в МЗС, прошу дати нам цю інформацію, ми будемо від імені комітету писати лист на МЗС і вимагати, щоб вони пришвидшили те, що вам заважає працювати.
Ще раз вітаю всіх колег і прошу передати Міністерству охорони здоров’я привітання з нашим професійним святом і побажати всього найкращого у нашій нелегкій праці на благо людей.
ШУРМА І.М. Я прошу Ірину Валеріївну нам допомогти. Ми звертаємось до Кабміну про виділення 183 мільйонів, а вони зразу скажуть, що скажіть звідки. Ми можемо написати, що за рахунок резерву медичної субвенції, яка є в одному проценті. Ці кошти можна тут використовувати?
СЕМЕРУНЬ І.В. Медична субвенція призначена для регіонів.
МУСІЙ О.С. Давайте, хай Мінфін придумає, звідки взяти гроші.
СИСОЄНКО І.В. Хай прем’єр-міністр вирішує це питання.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Шановні колеги, скажіть мені, будь ласка, ви не думаєте, якщо передати ці функції областям, то вони швидше і правильніше з цим впораються, а Міністерство охорони здоров’я буде виконувати тільки контролюючу функцію. Мова іде про наступний рік. Якщо децентралізувати і віддати ці кошти регіонам, хай регіони вирішують.
СИСОЄНКО І.В. Ольга Вадимівна, це буде неефективно. Будуть укладені договірні відносини між Міністерством охорони здоров’я і конкретною клінікою.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Це контроль міністерства. Це тільки питання, тому що я вважаю, що кошти мають бути максимально децентралізовані, тому що краще, коли начальник обласного управління опікується дітьми своєї області, ніж міністерство намагається вирішувати питання всієї України.
КОРЧИНСЬКА О.А. Важкохворі українці непропорційно ідуть по регіонам.
СИСОЄНКО І.В. Їх неможливо порахувати.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Шановні колеги, засідання комітету оголошую закритим.
ВАСИЛИШИН Р.Й. Можна слово? Моя позиція у Міністерстві охорони здоров’я чітко визначена в тому плані, що я взагалі вважаю, що всі міжнародні закупівлі треба віддати в регіони. Давайте хоча би в цьому році віддамо міжнародні закупівлі по онкології в регіони, це буде дуже розумно.
БОГОМОЛЕЦЬ О.В. Засідання оголошую закритим.