Про те, чи бути в Україні незалежній судово-медичній експертизі, йшлося на засіданні "круглого столу" Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров'я 23 вересня 2016 року

27 вересня 2016, 16:07

Про те, чи бути в Україні незалежній судово-медичній експертизі, йшлося на засіданні «круглого столу» Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я 23 вересня 2016 року.

У заході брали участь народні депутати України, представники Адміністрації Президента України, секретаріату Кабінету Міністрів України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства юстиції України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, інших заінтересованих міністерств і відомств, Національної академії медичних наук України, ДУ «Головне бюро судово-медичної експертизи МОЗ України», обласних бюро судово-медичної експертизи, Моніторингової місії ООН з прав людини в Україні,  Міжнародного Комітету Червоного Хреста, медичної спільноти, громадських і міжнародних організацій, що працюють у цій сфері, засобів масової інформації.

Засідання 23 вересня 2016 року на тему: «Чи бути в Україні незалежній судово-медичній експертизі?» є продовженням діалогу, розпочатого 6 квітня 2016 року учасниками «круглого столу» на тему: «Законодавче забезпечення реформування судово-медичної експертизи в Україні», в ході якого було  акцентовано увагу на необхідності створення цілісної незалежної державної експертної служби, що здійснюватиме судово-медичну діяльність на прозорих механізмах організації роботи та забезпечуватиме потребу суспільства у чесному, неупередженому проведенні судово-медичних експертиз причин смерті, тяжкості тілесних ушкоджень, у кримінальних провадженнях по обвинуваченню медичних працівників у професіональних правопорушеннях  тощо.

Учасники «круглого столу» констатують, що у багатьох країнах світу  судово-медична експертиза виведена з системи охорони здоров’я.

Так, в Австралії функціонує Інститут судової медицини, в Іспанії - Національний судово-медичний корпус і Національний інститут токсикології та судових експертиз, в Швеції - Національне управління судової медицини, в Казахстані - Центр судової медицини, в Грузії - Національне бюро судової медицини. В жодній з цих країн судово-медична експертиза не підпорядковується Міністерству охорони здоров’я. Як свідчить досвід країн пострадянського простору, реформування цієї сфери забезпечило незалежність судово-медичної експертизи та поліпшило матеріально-технічне забезпечення установ, що її здійснюють.

В Україні відбулася руйнація системи судово-медичної експертизи як цілісної системи, що негативно позначилося на якості проведення експертизи та матеріально-технічної бази служби.

Учасники «круглого столу» відзначають, що особливу вагу судово-медична експертиза набуває при розслідуванні справ, пов’язаних зі злочинами проти життя та здоров’я громадян, коли тільки судово-медичний експерт або експертна комісія може дати відповіді про причину смерті людини, ступінь тяжкості спричинених тілесних ушкоджень, наявність лікарських помилок та їх зв'язок з несприятливим наслідком лікування тощо. Такий стан справ є неприпустимим.

Так, упродовж 2015 року ДУ «Головне бюро судово-медичної експертизи МОЗ України» було виконано 663 повторних комісійних експертизи, у 24,6% з них спостерігалася розбіжність з висновками попередніх експертиз, проведених в інших експертних установах. При цьому аналіз результатів експертиз у справах по обвинуваченню медичних працівників у професійних правопорушеннях частка розбіжностей між висновками експертної установи та обласними  бюро судово-медичної експертизи становила 76%.

Учасники засідання «круглого столу» дійшли висновку про необхідність:

створення в Україні Національного бюро судово-медичної експертизи з метою забезпечення незалежності судово-медичної діяльності;

зміни управління службою судово-медичної експертизи, забезпечивши її  вертикальне підпорядкування згідно вимог статті 7 Закону України «Про судову експертизу», якою передбачено, що виключно державними спеціалізованими установами здійснюється судово-експертна діяльність, пов’язана з проведенням, зокрема, судово-медичних експертиз;

утворення при Комітеті Верховної Ради України з питань охорони здоров’я робочої групи з напрацювання законопроекту про Національне бюро судово-медичної експертизи України з урахуванням пропозицій учасників «круглого столу»;

направлення Кабінету Міністрів України резолюції засідання «круглого столу» на тему: «Чи бути в Україні незалежній судово-медичній експертизі?» для організації розгляду та вжиття заходів належного реагування.