Матеріали засідання Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування від 23 травня 2025 року

Опубліковано 26 травня 2025, о 14:29
 
На засіданні Комітету 23 травня 2025 року в порядку контролю Комітетом було розглянуто питання щодо аналізу залишків на рахунках надавачів медичних послуг, які законтрактовані з Національною службою здоров’я України.

Проведення  Урядом до 1 квітня 2025 року аналізу інформації про накопичені залишки коштів на рахунках надавачів медичних послуг та визначити механізми подальшого використання цих залишків з метою забезпечення доступності медичних послуг для пацієнта передбачено Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік».

Голова Комітету Михайло Радуцький нагадав, що це питання вже порушувалося 30 вересня 2024 року під час розгляду проекту Державного бюджету на 2025 рік. Тоді, зокрема, обговорювалося переведення рахунків медичних закладів на небюджетні рахунки в органах Казначейства. Комітет підтримав позицію медиків та рекомендував відмінити переведення лікарень на небюджетні казначейські рахунки.

Голова НСЗУ Наталія Гусак поінформувала присутніх про результатами проведеного Національною службою здоров’я аудиту та повідомила, що основними напрямами використання коштів ПМГ є оплата праці медичних працівників і закупівля ліків. У 2024 році близько 85% цих коштів заклади використали саме на заробітну плату. Разом із тим, за її словами, на рахунках закладів охорони здоров’я наразі залишаються близько 18 млрд грн. Найбільші залишки зафіксовано в місті Києві, Харківській та Дніпропетровській областях.

Члени Комітету погодилися з пропозицією Міністра охорони здоров’я Віктора Ляшка повторно розглянути на одному із засідань Комітету це питання  із запрошенням до участі власників та очільників медичних закладів, які мають на своїх рахунках найбільші суми залишків бюджетних коштів, отриманих за ПМГ. Список відповідних закладів має підготувати МОЗ. Рішення не голосувалося.

Також на засіданні було розглянуто підготовлену до другого читання редакцію законопроекту р. № 13135, який спрямований на розширення доступу пацієнтів до інноваційних лікарських засобів через договори керованого доступу (ДКД). Законопроект передбачає можливість фінансування таких закупівель не лише з державного бюджету, а й за рахунок місцевих бюджетів та коштів медичних закладів.

До другого читання документ було доопрацьовано Комітетом спільно з МОЗ України, зокрема, у ньому було чітко визначено, що кошти місцевих бюджетів, а також кошти закладів охорони здоров’я можуть бути використані ДП «Медзакупівлі» виключно при закупівлях, що здійснюються за договорами керованого доступу (ДКД).  

Всього до законопроекту надійшло 60 поправок від народних депутатів, з яких Комітет ухвалив рішення врахувати 19, врахувати частково – 6, редакційно - 3 та відхилити 32 поправки.

У підсумку Комітетом було ухвалено рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти запропоновану Комітетом остаточну законопроекту р. № 13135 у другому читанні і в цілому як Закон з техніко-юридичними правками.

За це рішення проголосувало 15 членів Комітету:

Михайло Радуцький, Лада Булах, Вікторія Вагнєр, Василь Вірастюк, Дмитро Гурін, Оксана Дмитрієва, Валерій Дубіль, Артем Дубнов, Юрій Заславський, Яна Зінкевич, Валерій Зуб, Сергій Кузьміних, Михайло Макаренко, Максим Перебийніс, Ольга Стефанишина.

Комітет переглянув своє попереднє рішення щодо законопроекту р. № 13205, який передбачає удосконалення законодавства щодо громадського здоров’я, зокрема модернізацію системи епідеміологічного нагляду, включно із заходами протидії інфекційним хворобам і антимікробній резистентності.

Після попереднього його розгляду Комітетом 2 травня ц.р., документ було доопрацьовано з урахуванням зауважень комітетів з питань антикорупційної політики, екологічної політики та РНБО. Зокрема:

 уточнено процедуру подання інформації про загрози для здоров’я;

 змінено повноваження щодо колекції штамів інфекційних хвороб – їх передано до сфери управління МОЗ;

 визначено, що реєстрація хімічних факторів діятиме до 1 березня 2030 року відповідно до європейських регламентів;

 враховано зауваження Головного науково-експертного управління та змінено дату набрання чинності – через шість місяців після опублікування.

Комітет запропоновував внести ці пропозиції до свого висновку щодо законопроекту р. № 13205 для подальшого їх врахування до другого читання та ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти цей законопроект у першому читанні за основу з дорученням Комітету підготувати його до другого читання.

Рішення підтримали 14 членів Комітету:

Михайло Радуцький, Лада Булах, Вікторія Вагнєр, Василь Вірастюк, Дмитро Гурін, Оксана Дмитрієва, Артем Дубнов, Юрій Заславський, Яна Зінкевич, Валерій Зуб, Сергій Кузьміних, Михайло Макаренко, Максим Перебийніс, Ольга Стефанишина.

На засіданні було розглянуто також розроблений народними депутатами України – членами Комітету у співавторстві з колегами (всього 30 народних депутатів) законопроект р. № 13276, спрямований на  збільшення контингенту здобувачів вищої освіти, які проходитимуть навчання за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби, та розширення у закладах вищої освіти мережі кафедр для здійснення такої військової підготовки. З

окрема, документ передбачає, що з 1 січня 2026 року усі придатні за станом здоров’я студенти медичних та фармацевтичних ВИШів будуть зобов’язані пройти військову підготовку за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби.

Відомо, що з 2006 року, з прийняттям нової редакції Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», в Україні було запроваджено військову підготовку студентів вищих медичних навчальних закладів за програмою офіцерів запасу медичної служби виключно на добровільних засадах. Наслідком цього стала ліквідація військових навчальних підрозділів у переважній кількості медичних ВИШів і на сьогодні таку підготовку проходять лише 5 % від загальної кількості студентів медиків та фармацевтів.

Такий стан справ обумовив суттєве зменшення кількості  підготовлених офіцерів запасу медичної служби, що, в свою чергу, призвело до того, що в умовах повномасштабного вторгнення Україна відчула гострий дефіцит медичних кадрів, необхідних для задоволення потреб Збройних Сил України та інших військових формувань. 

Законопроектом р. № 13276 пропонується, щоб Міноборони спільно з МОЗ та МОН України забезпечили протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом утворення необхідної кількості військових навчальних підрозділів з необхідною кількістю посад військової служби у закладах вищої освіти, що готують медиків і фармацевтів.

 За результатами обговорення Комітет ухвалив рішення запропонувати Комітету з питань нацбезпеки та розвідки, який є головним підготовки законопроекту р. № 13276, рекомендувати Верховній Раді прийняти його за основу.  

За це рішення проголосувало 13 членів Комітету:

Михайло Радуцький, Лада Булах, Вікторія Вагнєр, Василь Вірастюк, Дмитро Гурін, Оксана Дмитрієва, Артем Дубнов, Яна Зінкевич, Юрій Заславський, Валерій Зуб, Сергій Кузьміних, Максим Перебийніс, Ольга Стефанишина.



Аудіозапис засідання Комітету:


Повернутись до списку публікацій

Версія для друку