Матеріали засідання Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування від 17 березня 2021 року
Опубліковано 17 березня 2021, о 18:00Під час засідання Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, яке відбулося у режимі відеоконференції, було розглянуто проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо соціального захисту у разі настання тимчасової непрацездатності» (№ 5187) та альтернативний до нього «Про внесення змін до окремих положень законів України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я» щодо забезпечення реалізації прав застрахованих осіб (№ 5187-1).
Одна із авторів основного законопроекту народний депутат Іванна Климпуш-Цинцадзе зазначила, що під час ухвалення Закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» було допущено помилку – з нього було вилучено норми, які дозволяли б після 30 червня 2021 року соціально застрахованим особам отримувати лікарняні виплати у разі тимчасової непрацездатності. Проектом пропонується внести зміни, якими відновити право застрахованих осіб отримувати матеріальну допомогу за страховим випадком.
Заступник голови Комітету, голова підкомітету з питань сучасних медичних технологій та розвитку трансплантології Оксана Дмитрієва зауважила, що обидва законопроекти спрямовані на врегулювання технічної неточності. «Виплати лікарняних у зв’язку із захворюванням ніхто не відміняв ні цим, ні іншим законом», - наголосила вона.
Оксана Дмитрієва запропонувала підтримати законопроект №5187, що вирішує це питання, але зробити його більш комплексним, врегулювавши також деякі питання, пов’язані із виплатами, пов’язаними із реабілітацією.
Комітет ухвалив рішення запропонувати Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів підтримати законопроект №5187 рекомендувати Верховній Раді прийняти його за основу з урахуванням пропозицій Комітету з питань з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування. Законопроект № 5187-1 пропонується відхилити.
Народні депутати розглянули проект Закону «Про внесення зміни до статті 9-2 Закону України «Про лікарські засоби» щодо державної реєстрації вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів під зобов’язання» (№ 5247).
Голова Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайло Радуцький повідомив, що законопроект пов’язаний з міжнародними домовленостями щодо можливості отримання Україною за програмою механізму COVAX вакцин провідних виробників для специфічної профілактики коронавірусної хвороби COVID-19. Він також зауважив: «У пояснювальній записці йдеться лише про ті препарати, які постачаються за програмою механізму COVAX, але законопроектом пропонується звільнити від відповідальності за будь-які наслідки застосування усіх без виключення вакцин та імунобіологічних препаратів для лікування і профілактики COVID-19, що зареєстровані під зобов’язання для екстреного медичного застосування».
Представляючи законопроект, Міністр охорони здоров’я Максим Степанов зауважив: «Прийняття законопроекту забезпечить можливість отримання Україною за програмою механізму COVAX вакцин провідних виробників для специфічної профілактики коронавірусної хвороби, а також за прямими договорами України з виробниками». Він повідомив, що подібні зміни були внесені до законодавства багатьох країн.
Максим Степанов запропонував підтримати законопроект за основу і в цілому.
Заступник Секретаря Ради національної безпеки і оборони (РНБО) Олексій Соловйов зауважив, що всі країни змушені використовувати вакцини, які не пройшли повний цикл клінічних випробувань. За його словами, ВООЗ та міжнародний Альянс Гаві створили програму компенсації за побічні наслідки, які можуть настати внаслідок використання вакцини за програмою COVAX для країн, що отримали цю вакцину, однак програма не поширюється на інші вакцини. На думку Олексія Соловйова, необхідно визначити механізм відповідальності постачальників за якість вакцин або створити в країні механізм компенсації побічних наслідків від їх використання.
Максим Степанов зауважив, що створення фонду для таких компенсацій буде передбачено у постанові Кабінету Міністрів.
У свою чергу, голова Комітету запропонував передбачити формування компенсаторного фонду у законопроекті, що зараз розглядається.
Народні депутати під час обговорення зауважили, що законопроект нечітко сформульований і може негативно вплинути на хід вакцинації в Україні.
Члени Комітету доручили Міністерству охорони здоров’я доопрацювати законопроект і планують розглянути його під час продовження засідання Комітету у четвер, 18 березня, о 12:00.
Комітет також ухвалив рішення направити звернення до Кабінету Міністрів з проханням доручити Міністерству охорони здоров’я розробити та подати на затвердження Кабміну проект концепції державної цільової програми зі збереження репродуктивного здоров’я нації на період до 2030 року та привести чинні нормативно-правові акти у цій сфері у відповідність до Цілей сталого розвитку ООН.Також пропонується розглянути питання щодо зняття встановленого Постановою Кабінету Міністрів мораторію на розробку і прийнятті державних цільових програм, спрямованих на вирішення проблем охорони здоров’я населення, в тому числі репродуктивного.
Ініціатор даного питання народний депутат Вікторія Вагнер зауважила, що в Україні після тривалого періоду підвищення народжуваності (у 2002-2012 роках) розпочався спад і у 2019 році народжуваність впала до найнижчого рівня за всі роки незалежності – 7,4 новонароджених на тисячу осіб населення. При цьому смертність майже вдвічі більша. «За показниками народжуваності Україна входить до п’ятірки найгірших показників світу», - підкреслила народний депутат.
Представники Міністерства охорони здоров'я також підтримали ідею створення національної програми репродуктивного здоров'я.
18 березня Комітет з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування продовжив розгляд проекту Закону «Про внесення зміни до статті 92 Закону України «Про лікарські засоби» щодо державної реєстрації вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів під зобов’язання» (№ 5247).
Законопроект пов’язаний з виконанням міжнародних домовленостей з метою забезпечення можливості отримання Україною вакцин для специфічної профілактики коронавірусної хвороби COVID-19. Проектом пропонується звільнити виробників від відповідальності за наслідки застосування вакцин та імунобіологічних препаратів для лікування і профілактики COVID-19, що зареєстровані під зобов’язання для екстреного медичного застосування.
Голова Комітету з питань здоров’я нації, медичної
допомоги та медичного страхування Михайло Радуцький нагадав, що Комітет не
закривав засідання у середу, 17 березня, для того, щоб додатково опрацювати зауваження,
які прозвучали в ході обговорення законопроекту, і спільно з Міністерством
охорони здоров’я напрацювати пропозиції, які мають стати запобіжником для
уникнення можливих ризиків.
Пропозиції, напрацьовані Міністерством, на засіданні представив заступник Міністра охорони здоров’я Ігор Іващенко.
Під час обговорення народні депутати висловили застереження, що прийняття законопроекту не сприятиме популяризації вакцинації, а відтак утворенню колективного імунітету до коронавірусної хвороби. Також зазначалося, що кожна людина має гарантовано отримувати безкоштовну допомогу в разі виникнення ускладнень у результаті вакцинації.
Михайло Радуцький наголосив, що зараз необхідно
приймати запропоновані умови, щоб країна мала можливість отримати вакцину, і
Комітет має зробити для цього все від нього залежне для того, щоб вакцинувати
країну.
Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді за результатами розгляду у першому читанні прийняти законопроект за основу і в цілому з пропозиціями Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування.
Серед пропозицій, підтриманих членами Комітету: доповнити законопроект положенням, що медичні працівники звільняються від відповідальності за можливі наслідки, якщо застосування вакцин або інших імунобіологічних препаратів здійснювалось відповідно до затвердженої інструкції, а також передбачено, що, у разі настання таких наслідків, державою забезпечується здійснення компенсаційних виплат у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів.
Також Комітет пропонує додати до проекту прикінцеві положення, вказавши: «Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та діє протягом чотирьох років». Окрім того, Кабінет Міністрів має у двотижневий строк з дня набрання чинності цим Законом привести нормативно-правові акти у відповідність до законопроекту, а також у місячний строк розробити і впровадити порядок здійснення компенсаційних виплат.
Аудіозапис засідання Комітету:
частина перша:
частина друга: