Матеріали засідання Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування від 28 вересня 2020 року
Опубліковано 28 вересня 2020, о 15:00Голова Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайло Радуцький поінформував, що загалом до проєкту від членів Комітету надійшло 24 пропозиції і деякі з них стосуються збільшення видатків на одні й ті ж самі статі, але в різному обсязі.
Народні депутати узгодили і затвердили пропозиції Комітету, які, зокрема, передбачають збільшення фінансування: Програми державних гарантій медичного обслуговування; централізованої закупівлі лікарських засобів; реалізації пілотного проєкту з трансплантації; діяльності апарату НСЗУ; апарату Держлікслужби; підготовки фахівців екстреної допомоги; високоспеціалізованої медичної допомоги.
Джерелами додаткових видатків, обумовлених внесеними пропозиціями, Комітет пропонує визначити: надходження від підвищення акцизного податку на тютюн, тютюнові вироби та алкогольні напої, надходження від приватизації державного майна, а також від організації та проведення азартних ігор, грального бізнесу та лотерей. Також джерелом покриття можуть бути кошти прибутку Національного банку України.
Комітет прийняв рішення узгоджені пропозиції до Державного бюджету України на 2021 рік направити Комітету з питань бюджету.
Комітет також продовжив розгляд питання про презентацію плану дій Міністерства охорони здоров’я України до кінця 2020 року та на 2021 рік, у тому числі щодо фінансування галузі в цілому та програми медичних гарантій зокрема, розпочатий на попередньому засіданні.
Перед народними депутатами виступив Міністр охорони здоров’я України Максим Степанов, який детальніше зупинився на плані дій Міністерства на наступний рік.
Зокрема, він зауважив, що наразі державне фінансування галузі є обмеженим і недостатнім, тому необхідне залучення додаткових коштів.
Міністр назвав особливості, які необхідно враховувати при формуванні інших джерел фінансування медицини. Зокрема, за його словами, дослідження показують, що українська система охорони здоров’я майже на 50% дофінансовується самими громадянами; вкрай низьким є рівень добровільного медичного страхування; реформа децентралізації створює можливості для залучення коштів громад для фінансування медичних закладів.
Максим Степанов поінформував, що у запиті, який подавався виходячи з реальних потреб у фінансуванні медичної галузі, на наступний рік було закладено 296,6 млрд грн із яких на Програму державних медичних гарантій передбачено 225,5 млрд грн. Він розповів про врахування при розрахунку обсягів фінансування запровадження індикаторів якості на основі протоколів і стандартів, які зараз розробляються.
Міністр зупинився на конкретних програмах і закладах для яких пропонувалося фінансування у бюджеті. Зокрема, на боротьбу з епідеміями і закупівлю вакцин для груп ризику за рахунок держави, будівництво і оснащення лікарень.
Водночас посадовець підкреслив: «Ми бачимо, що тих коштів, які закладені в проєкті бюджету, вкрай недостатньо».
Максим Степанов висловився за активне залучення інших шляхів фінансування медичної галузі, серед яких заохочення розвитку добровільного медичного страхування, залучення коштів місцевих бюджетів.
Міністерство буде пропонувати введення листа очікування для виконання зобов’язань держави щодо гарантованого забезпечення медичними послугами громадян України, а також максимально розширювати базу платних послуг щоб «Нам треба вивести всі кошти з тіні, щоб ми могли їх обраховувати і надавати якісну медичну допомогу», - сказав очільник Міністерства.
Максим Степанов також розповів про ряд інших завдань, які стоять перед Міністерством: запровадження контролю якості, яке на сьогодні повністю відсутнє; розвиток державно-приватного партнерства для будівництва нових лікувальних установ; професійний розвиток медичних працівників; суттєве розширення програми доступні ліки і запровадження електронного рецепта; збільшення фінансування трансплантації.
Міністр відповів на запитання народних депутатів.
Підсумовуючи розгляд даного питання, Михайло Радуцький зауважив: «Питань залишається багато, однак зараз нам зараз треба витримати «війну за бюджет», а потім, на окремому засіданні Комітету , їх розглядати».
Комітет взяв до відома надану інформацію.
Члени Комітету розглянули повторно у другому читанні проєкт Закону України «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові» (№ 3648).
Голова Комітету повідомив, що до повторного другого читання надійшло 70 пропозицій, з яких 33 є аналогічними за змістом з пропозиціями, які надавалися народними депутатами до другого читання, і 37 - нових.
Комітет затвердив порівняльну таблицю для розгляду законопроєкту у повторному читанні, в якій враховано 104 поправки, в тому числі, внесена за пропозицією Першого заступника Голови Верховної Ради Руслана Стефанчука у редакції Комітету, яка передбачає, що Кабінет Міністрів України має щорічно інформувати про стан виконання даного Закону. Редакційно враховані 62 поправки, ще 13 – частково. Відхилено 189 поправок.
Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти проєкт Закону №3648 у другому читанні та в цілому.
Члени Комітету розглянули проєкт Закону України «Про внесення зміни до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" щодо посилення пенсійного забезпечення медичних та інших працівників закладів охорони здоров'я» (№ 4001).
Проектом Закону пропонується встановити, що робота медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я, які безпосередньо зайняті на роботах з надання медичних послуг хворим на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та особам, які мають підозру на вказану хворобу, зараховується до стажу роботи у подвійному розмірі.
Комітет рекомендує Верховній Раді прийняти даний проєкт за основу та направити даний висновок головному Комітету.
На засіданні був розглянутий проєкт Закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення» (№ 3948).
Основна мета законопроєкту – підвищення штрафних санкцій: за продаж лікарських засобів без рецепта у 17-20 разів, введення в обіг або реалізацію неякісної продукції у 8-15 разів, надання неякісних послуг у 28-100 разів, та за невиконання законних вимог посадових осіб Держлікслужби у 20-25 разів.
Голова Комітету зауважив, що збільшення штрафних санкцій за дані правопорушення є актуальним, оскільки вони можуть мати негативний вплив на здоров’я і життя людей. Водночас, він звернув увагу, що під дію чотирьох статей Кодексу, у які пропонується внести зміни, підпадають порушення в інших галузях, які можуть не мати такого значного впливу здоров’я і життя людини. Водночас, Михайло Радуцький висловив переконання, що при підготовці законопроєкту до другого читання це можна буде поправити.
Комітет прийняв рішення надати головному Комітету висновок рекомендувати Верховній Раді підтримати законопроєкт за основу.
Члени Комітету розглянули питання про стан фінансування госпіталів ветеранів війни та проблеми, пов’язані з розробкою НСЗУ пакету реабілітаційних послуг для ветеранів війни за програмою медичних гарантій та укладенням договорів про медичне обслуговування населення з госпіталями ветеранів війни, а також про передачу Українського державного медико-соціального центру ветеранів війни (с. Циблі Переяслав-Хмельницького району Київської області) та Рівненського обласного госпіталю ветеранів війни (смт Клевань) у підпорядкування Міністерства у справах ветеранів України.
Питання доповіла народна депутатка Яна Зінкевич, яка ініціювала розгляд даного питання.
Вона поінформувала про складну ситуацію, що склалася із укладенням договорів, аж до закриття госпіталів. Народна депутатка зауважила, що наразі є необхідність у спеціалізованому лікуванні ветеранів, яке можуть надавати госпіталі і необхідно вирішити питання фінансування госпіталів та реабілітаційного пакету послуг для ветеранів.
Члени Комітету також заслухали з даного питання представників Міністерства у справах ветеранів, Національної служби здоров’я України (НСЗУ) і Міністерства охорони здоров’я.
Комітет прийняв рішення:
- рекомендувати НСЗУ розробити та затвердити реабілітаційний пакет послуг для ветеранів, які проходять оздоровлення та реабілітацію;
- рекомендувати НСЗУ спільно з МОЗ і Міністерством у справах ветеранів (за згодою) провести аудит госпіталів ветеранів війни і після цього визначитись із їх фінансуванням.
Секретаріату Комітету доручено підготувати відповідні звернення.
Аудіозапис засідання Комітету:
частина перша:
частина друга: