Матеріали засідання Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування від 16 жовтня 2019 року
Опубліковано 16 жовтня 2019, о 15:30Підтримуючи в цілому необхідність вжиття заходів для обмеження реклами алкогольних напоїв, народні депутати звернули увагу на те, що запропонований автором законодавчої ініціативи спосіб правового регулювання може негативно позначитись на регулюванні реклами тютюнових засобів, що визначається статтею 22 Закону України «Про рекламу».
Так, цією статтею встановлено повну заборону на рекламу тютюнових виробів, рекламу знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби в усіх засобах масової інформації (крім веб-сайтів, призначених для повнолітніх осіб, обов’язковою умовою доступу до яких є попередня ідентифікація віку користувачів), будь-якими засобами та під час будь-яких заходів. Натомість стаття 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» доповнює та деталізує цей базовий перелік заборон щодо реклами тютюнових виробів.
Також Законом України «Про рекламу» визначено більш жорсткі санкції за порушення встановлених законом заборон щодо реклами проти існуючої відповідальності за порушення, передбаченої антитютюновим законодавством, а також заходи з контролю за додержанням законодавства про рекламу. Крім того, у разі виключення із Закону України «Про рекламу» положень щодо реклами тютюнових виробів, може бути послаблено контроль за рекламою тютюну, механізм якого на сьогодні визначено статтею 27 цього Закону.
Члени Комітету звернули увагу на те, що пунктом 8 статті 22 Закону «Про рекламу» визначено, що «Рекламодавці алкогольних напоїв та тютюнових виробів зобов’язані у порядку, передбаченому законами України, спрямовувати на виробництво та розповсюдження соціальної реклами щодо шкоди тютюнопаління та зловживання алкоголем не менше 5 відсотків коштів, витрачених ними на розповсюдження реклами тютюнових виробів та алкогольних напоїв у межах України. Розпорядники цих коштів щоквартально оприлюднюють звіт щодо їх використання». Тому виключення цього положення призведе до суттєвих втрат надходжень до державного бюджету.
Запропоновані законопроектом зміни, на думку народних депутатів, можуть призвести до розбалансування чинного законодавства, послаблення заходів державного контролю у сфері реклами тютюнових виробів та зменшення видатків на виробництво та розповсюдження соціальної реклами щодо шкоди тютюнопаління та зловживання алкоголем. Наслідком цього може бути прогнозоване збільшення споживання тютюнових виробів, що негативно позначатиметься на здоров’ї населення, насамперед підлітків та молоді.
Комітет прийняв рішення рекомендувати Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики відхилити проект Закону про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо заборони реклами алкогольних напоїв та врегулювання особливостей реклами тютюнових виробів (р. № 1145) за результатами розгляду Верховною Радою України у першому читанні.
Окрім цього, з метою удосконалення організації та здійснення імунопрофілактики інфекційних хвороб в Україні та підвищення рівня охоплення населення профілактичними щепленнями проти інфекційних хвороб, керованих засобами імунопрофілактики, Комітет ухвалив рішення доручити підкомітету з питань забезпечення епідемічної безпеки, боротьби із ВІЛ/СНІД та соціально небезпечними захворюваннями разом з МОЗ України, Центром громадського здоров’я України МОЗ України, МОН України, фахівцями в галузі профілактики інфекційних хвороб та експертами громадських організацій, діяльність яких пов’язана з питаннями вакцинації, а також представниками міжнародних організацій в Україні, що опікуються проблемами вакцинопрофілактики (ЮНІСЕФ, ВООЗ, Європейського Союзу, USAID, CDC та ін.), опрацювати питання щодо вжиття невідкладних заходів, спрямованих на підвищення рівня імунізації в Україні, необхідності внесення змін до чинного законодавства України, що регулює питання імунопрофілактики, та розробити проект Стратегії розвитку імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб, яким можна протидіяти шляхом проведення імунопрофілактики.
Також на засіданні Комітету було заслухано питання про проблеми у сфері організації надання медичної допомоги хворим на рідкісні (орфанні) захворювання та шляхи їх вирішення, за результатами якого Комітетом було прийнято відповідне рішення.
Міністерством охорони здоров’я України було представлено проект Концепції розвитку фармацевтичного сектору галузі охорони здоров’я України.
Заслухавши та обговоривши інформацію про діяльність Військово-цивільного координаційного штабу медичної допомоги при Міністерстві оборони України, народні депутати України вирішили звернутися до Міністерства оборони України з клопотанням про недопущення ліквідації та продовження повноцінної роботи Військово-цивільного координаційного штабу медичної допомоги, утвореного при Міністерстві оборони України наказом Міністерства оборони України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Національної академії медичних наук України від 13.05.2015 р. № 207/272/556/311/34, а також делегувати до складу Військово-цивільного координаційного штабу медичної допомоги секретаря Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, голову підкомітету з питань військової медицини Зінкевич Яну Вадимівну як співголову Штабу.
У засіданні Комітету брали участь перший заступник Міністра охорони здоров’я України Андрій Семиволос, радник Міністра охорони здоров’я України Олександр Чумак, представники Міністерства оборони України, а також громадських та міжнародних організацій.
Аудіозапис засідання Комітету: