29 травня 2019 року відбулося засідання підкомітету з питань контролю реалізації медичної реформи Комітету з питань охорони здоров'я щодо удосконалення державної політики у сфері доступу до лікування пацієнтів з рідкісними (орфанними) захворюваннями

29 травня 2019, 18:00

 
          За ініціативи народного депутата України заступника  голови Комітету, голови підкомітету з питань контролю реалізації медичної реформи Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров'я Ірини Сисоєнко, та за активної участі представників Громадської спілки «Орфанні захворювання України», інших громадських та міжнародних  організацій,  регіональних департаментів (управлінь) охорони здоров’я, а також провідних вітчизняних та іноземних фахівців з орфанних захворювань 29 травня 2019 року відбулось засідання щодо удосконалення державної політики у сфері  доступу до лікування пацієнтів з рідкісними (орфанними) захворюваннями.

Як зазначила Ірина Сисоєнко: «Кожне життя людини безцінне. Тому, держава має обов’язок зі збереження життя та забезпечення необхідною медичною допомогою кожного свого громадянина. Особливої уваги потребують пацієнти, які мають рідкісні (орфанні) захворювання. Ці захворювання називають рідкісними, оскільки вони зустрічаються не частіше, ніж один випадок на 2 тисячі населення нашої країни. Однак вони становлять загрозу життю людини та хронічно прогресують, що призводить до скорочення тривалості її життя  або до інвалідності. 80% орфанних захворювань генетично обумовлені. Тому, люди змушені жити з ними все життя, хоча симптоми не завжди з’являються відразу після народження. Саме тому, державна політика повинна формуватися задля забезпечення потреб таких пацієнтів  не за принципом економічної доцільності, а за принципом збереження життя та його якості.

За даними Європейського альянсу організацій хворих на орфанні (рідкісні) захворювання, 2 із 3 орфанних нозологій виявляються в ранньому дитячому віці, у 65% випадків вони мають тяжкий інвалідизуючий перебіг, у 50% — погіршений прогноз для життя, у 35% — причиною смерті у віці до 1 року, у 10% — у віці 1–5 років, у 12% — у віці 5–15 років.

Європейський комітет експертів із рідкісних захворювань  визнає до 8 тисяч орфанних захворювань у світі. В Україні затверджено 275.

Проблема таких захворювань визнана на державному рівні лише у 2014 році з прийняттям Закону України «Про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо забезпечення профілактики та лікування рідкісних (орфанних) захворювань».

Проте, цей Закон не виконується Урядом у повному обсязі.

Протягом 5 років Уряд не спромігся затвердити порядок створення та ведення державного реєстру громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання на виконання статті 53-1 Основ законодавства України про охорону здоров’я.

Відсутність реєстру не дає можливості чітко визначити кількість хворих, їх потребу у лікарських засобах, медичних виробах та здійснювати належний моніторинг стану їхнього здоров’я.

Ці данні вибірково збираються лікарями та громадськими організаціями.

Як наслідок, забезпечення орфанних хворих в Україні відбувається не в повній мірі, не систематично, з перериванням у лікуванні, що призводить до незворотних, а в гіршому випадку до летальних наслідків.

Учасники заходу наголошували на необхідності ухвалення національної стратегії  з профілактики та лікування рідкісних (орфанних) захворювань, оскільки її відсутність ставить під загрозу доступ до безперебійного лікування орфанних пацієнтів життєво необхідними препаратами.

Основними складовими такої Стратегії мають бути:

1)                Створення та забезпечення функціонування реєстру громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання;

2)                забезпечення доступу до профілактики, діагностики, лікування та реабілітації пацієнтів з рідкісними (орфанними) захворюваннями.

Саме тому, на  засіданні підкомітету було розглянуто такі питання:

1.                 Стратегія щодо забезпечення доступу до профілактики, діагностики, лікування та реабілітації пацієнтів з рідкісними (орфанними) захворюваннями.

2.                 Проблеми та наслідки, пов’язані з відсутністю затвердженого Кабінетом Міністрів України Порядку створення та ведення державного реєстру громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання.

3.                 Умови та механізми фінансового забезпечення пацієнтів з орфанними захворюваннями необхідною медичною допомогою та лікарськими засобами  з 01.01.2020 року.

 

Тетяна Кулеша -  голова Ради громадської спілки «Орфанні захворювання України» звернула увагу на те, що «протягом 5 років існує Закон України, який не виконується. Не створені реєстри. Фінансування орфанних нозологій потребує збільшення. Відсутній  системний підхід до надання допомоги таким хворим. Ми не просимо зробити це за нас. Ми готові долучатися до роботи, маючи досвід європейських країн». 

Тетяна Заморська - представник громадської спілки «Орфанні захворювання України» розповіла, що «в Європі працює потужна неурядова організація з рідкісних орфанних захворювань - ЄВРОРДІЗ (EURORDIS). ЄВРОРДІЗ спільно з Європейськими інституціями (Європарламент, Єврокомісія, Рада ЄС) виробили стратегію та національні плани по орфанних захворюваннях, які є універсальними для усіх країн.

З 20 рекомендацій РАДИ ЄС, 5 ключових рекомендацій покладені в основу українського закону, який не виконується, а саме: - реєстри пацієнтів, експертні центри, лікарі-експерти, порядок забезпечення. Громадська спілка є Національним Альянсом ЄВРОРДІЗ є парасольковою організацією, яка представляє права та інтереси пацієнтів з рідкісними захворюваннями в Україні. Громадська спілка бере участь в усіх європейських процесах, які стосуються пацієнтів з рідкісними захворюваннями».

Оксана Александрова - голова правління Громадської організації «Асоціація хворих на легеневу гіпертензію» зазначила, «що без створення експертних центрів та визначення лікарів-експертів з орфанних захворювань не можливе надання повноцінної медичної допомоги орфанним пацієнтам. В європейських країнах така система працює вже більше 10 років. І тому Україні не потрібно видумувати велосипед. Спілка запропонувала схему координації експертних центрів з орфанних хвороб в Україні. Для визначення центрів та лікарів-експертів на нормативному рівні не потрібно залучення додаткових фінансових ресурсів».

Лариса Волошина - Президент Всеукраїнської громадської організації «Всеукраїнська асоціація допомоги хворим на муковісцидоз» наголосила на основних проблемах, які виникли внаслідок невиконання Закону про орфанні захворювання протягом 5 років його дії.  Вона констатувала наявні  проблеми, а саме: відсутність реєстрів, діагностики та профілактики, відсутність забезпечення безперебійного  та безоплатного лікування та реабілітації пацієнтів України, як цього вимагає Закон. Зазначила, що в європейських країнах люди з орфанними захворюваннями доживають до пенсійного віку. В Україні, на жаль, за відсутності належного лікування та забезпечення, ми констатуємо смертність орфанних хворих у дитячому віці».   

Оксана Куліш - керівник Громадської організації «Асоціація рідкісного захворювання України – легенева гіпертензія» розповіла про вирішення деяких  проблем  забезпечення пацієнтів з легеневою гіпертензією у Львівському регіоні, тобто на місцевому   рівні. При цьому, наголосила про необхідність формування політики захисту та підтримки пацієнтів з орфанними захворюваннями на державному рівні.

Олена Степаненко - представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з дотримання соціальних та економічних прав розповіла про вжиті на державному рівні заходи. Наголосила, що Секретаріат Уповноваженого ВРУ  з прав людини  переймається проблемами орфанних хворих та підтримує Громадську спілку «Орфанні захворювання України» протягом усіх останніх років. Відзначила, що має місце бездіяльність виконавчої гілки влади та що вони зі своєї сторони готові звертатися й надалі до МОЗ України та інших структур охорони здоров’я  з метою підтримки орфанних хворих.

Інна Саччі -  директор проекту USAID /SAFEMed «Безпечні та доступні ліки» та Рабія Кахвечі - старший технічний радник з фармацевтичної політики та управління  проекту подякували представникам громадянського суспільства за їх внесок у вирішенні  питань щодо орфанних хворих. Наголосила на тому, що роль проекту USAID SAFEMED – це експертиза та технічна допомога Україні в реформуванні сектору охорони здоров’я.  А також, що вони готові до співпраці з усіма представниками влади та з пацієнтськими організаціями.

Віталій Гордієнко - представник American Chamber of Commerce (Співголова AbbVie Biopharmaceuticals GmbH) від імені бізнес-спільноти зазначив, що питання реєстрів пацієнтів вже було предметом обговорення комітету з Heathcare  в Американській торговельній палаті та підтвердив наявність проблеми конфлікту постанови щодо Національного  переліку лікарських  засобів із законодавством у сфері орофанних захворювань, оскільки  орфанні препарати є інноваційними і дороговартісними. Зазначив, що брак коштів не повинен означати брак доступу пацієнтів до лікування. Додав, що в правовому полі потрібно врегулювати питання щодо угод з доступу (managed entry agreements) – договорів між виробниками орфанних препаратів та державою.

Володимир Редько -  виконавчий директор Асоціації виробників інноваційних ліків Компанії "APRAD" зазначив, що реєстри пацієнтів є складним технічним  питанням, яке розглядалося неодноразово в АПРАД. А також висловив сподівання, що  засідання в підкомітеті  з питань контролю реалізації медичної реформи Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я надасть новий поштовх та можливості знаходження шляхів вирішення проблеми реєстрів та інших питань орфанних хворих.

Тетяна Думенко - директор Державного експертного центру Міністерства охорони здоров’я України зазначила, що орфанні препарати, які закуповуються державою через міжнародні організації, реєструються за спрощеною процедурою. 3 роки ДЕЦ є адміністратором реєстру по інсулінозалежним препаратам і має  досвід та методологічні напрацювання щодо створення реєстрів.

Підводячи підсумки засідання, Ірина Сисоєнко запропонувала  звернутись до Президента України з пропозицією проголосити наступний рік  «Роком державної підтримки орфанних хворих в Україні».

За результатами засідання ухвалено відповідну Резолюцію з пропозиціями до Президента України, Кабінету Міністрів, Міністерства охорони здоров’я України та Національної академії медичних наук України.