20 вересня 2018 року відбулося засідання Комітету з питань охорони здоров'я

20 вересня 2018, 16:00

Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я, розглянувши в межах компетенції поданий Кабінетом Міністрів України проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» (реєстр. № 9000), зазначили, що відповідно  до  показників  проекту Державного бюджету України на 2019 рік загальні витрати Державного бюджету України на охорону здоров’я на наступний рік становитимуть 124,1 млрд грн, з них Міністерству охорони здоров’я України передбачено 95,8 млрд грн, частка витрат на охорону здоров’я у структурі ВВП у відповідності з проектом бюджету становитиме лише 3,1%.

Під час обговорення члени Комітету наголошували на тому, що, за висновками Всесвітньої організації охорони здоров’я, національна система охорони здоров’я будь-якої країни не може належним чином забезпечити надання якісної медичної допомоги населенню за умов її фінансування на рівні менш ніж 5% ВВП.

Крім того, зазначалося, що відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» обсяг коштів Державного бюджету України, що спрямовується на реалізацію програми медичних гарантій, щорічно визначається в Законі України про Державний бюджет України як частка валового внутрішнього продукту (у відсотках) у розмірі не менше 5 відсотків валового внутрішнього продукту України. І це лише на реалізацію програми медичних гарантій для населення без урахування інших програм в охороні здоров’я та витрат, пов’язаних з медичним обслуговуванням у відомчих закладах охорони здоров’я (МВС, МО, СБУ, Держприкордонслужба тощо).

Згідно з поданим проектом ДБ-2019 у 2019 році Програма медичних гарантій реалізовуватиметься на усій території  України лише для первинного рівня надання медичної допомоги, а також на пілотування відповідних програм надання вторинної і третинної медичної допомоги (відповідно строків запровадження Програми, визначених Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»).

На ці цілі проектом ДБ-2019  передбачено:

за програмою  КПКВК 2308020 «Надання первинної медичної допомоги населенню» - 15,3 млрд грн;

за новою бюджетною програмою КПКВК 2308030  «Пілотний проект з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги у Полтавській області» -  966,8 млн грн;

за новою бюджетною програмою КПКВК 2308050  «Пілотний проект з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для амбулаторно-поліклінічної вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги» – 2,0 млрд гривень.

Таким чином, видатки на реалізацію Програм медичних гарантій у 2019 році становитимуть сумарно 17,966 млрд. грн. або 0,45% прогнозного ВВП.

Відповідно до світової практики, забезпечити потреби населення в ефективній, доступній і якісній первинній медичній допомозі можливо за умови, якщо на її надання скеровується не менше від 25% фінансових ресурсів системи охорони здоров’я, які не мають бути менш ніж 5% ВВП.  З огляду на прогнозований проектом ДБ-2019 показник ВВП 3 946,9 млрд грн, видатки на охорону здоров’я мають становити близько 200 млрд грн і відповідно на первинну медичну допомогу -  не менше ніж  50 млрд грн (25%).

Водночас, на думку народних депутатів України, передбачений проектом ДБ-2019 рівень фінансування первинної медичної допомоги унеможливить забезпечення її надання на належному рівні відповідно до затверджених МОЗ обсягів.

Члени Комітету звернули також увагу на те, що:

передбачені проектом ДБ-2019 видатки на надання вторинної, третинної та екстреної медичної допомоги також вкрай обмежені і не покривають видатки за такими захищеними статтями як оплата праці;

видатки на лікування громадян України за кордоном забезпечують лише 57% від потреби;

видатки на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру забезпечують потребу на рівні 33,7%, зокрема на лікування:

онкохворих дітей – на 55,5%;

онкохворих (дорослих) – на 23,7%;

хворих із серцево-судинними та судинно-мозковими захворюваннями – на 32,2%;

хворих на розсіяний склероз – на 19,5%;

хворих методом перитонеального діалізу – на 36,1%; 

хворих на вірусні гепатити В і С  – на 26,1% тощо.

Крім того, передбачений проектом ДБ-2019 обсяг медичної субвенції у розмірі 55,5 млрд. грн. не забезпечує у повному обсязі і потребу у видатках на оплату праці працівників закладів охорони здоров’я з урахуванням передбачених законодавством доплат і надбавок і не враховує необхідності ліквідації «зрівнялівки» в оплаті праці медичних працівників.  Навіть при встановленні І тарифного розряду ЄТС у розмірі 1921 грн. та мінімальної заробітної плати – 4173 грн. фонд оплати праці (з нарахуваннями) має становити 89,1 млрд. грн. 

З огляду на зазначене народні депутати України – члени Комітету ухвалили рішення не підтримувати прийняття запропонованого Кабінетом Міністрів України проекту Державного бюджету України на 2019 рік у разі неврахування пропозиції Комітету щодо збільшення видатків на фінансове забезпечення охорони здоров’я у наступному році до 5% ВВП (орієнтовно 200 млрд грн), а також вимагати збільшення видатків з Державного бюджету України на 2019 рік для:

 Міністерства охорони здоров‘я України на 105 млрд грн для забезпечення належного рівня медичного обслуговування населення на первинному рівні надання медичної допомоги, розвитку системи екстреної медичної допомоги та її матеріально-технічного забезпечення, а також  забезпечення життєво необхідними лікарськими засобами та медичними виробами відповідно до реальної потреби хворих на серцево-судинні, онкологічні захворювання, хворих на цукровий та нецукровий діабет, гепатити та інш., ліквідації «зрівнялівки» в оплаті праці медичних працівників, підвищення її рівня та виплати усіх встановлених законодавством доплат і надбавок,  збільшення фінансування за програмою лікування громадян України за кордоном;

       Національної академії медичних наук України -  на 3,7 млрд грн  для забезпечення діагностики та лікування громадян України у клініках НАМНУ та  реалізації пілотного проекту з надання медичної допомоги населенню, проведення кохлеарної імплантації дітям та наукову діяльність;

 Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України - на 5 млрд грн для реалізації положень Закону України «Про підвищення доступності  та якості медичного обслуговування  у сільській  місцевості».

Крім того, народні депутати України – члени Комітету висловили низку пропозицій щодо запропонованого проекту Державного бюджету України на 2019 рік та джерел покриття запропонованих додаткових видатків на охорону здоров’я.

Також зверталася увага на необхідність неухильного дотримання  Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» в частині підготовки і подання на розгляд Верховної Ради України «Програми медичних гарантій» (перелік, обсяги послуг та тарифи на них) разом з проектом Державного бюджету України на 2019 рік.