Голова Комітету Ольга Богомолець підтримала ініціативу Рахункової палата України, яка вийшла з новацією, і запропонувала  провести спільне засідання Комітету та Рахункової палати України для розгляду питань ефективності використання коштів, що виділяються державою на охорону здоров’я, та визначення шляхів забезпечення їх раціонального та ефективного використання.


Виступ Голови Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров'я Богомолець О.В. на засіданні Рахункової палати України:

 

"Вельмишановні колеги, пане головуючий!

По-перше, хочу вам подякувати за ту роботу, яку робить Рахункова палата. Не всі можуть насправді оцінити її потрібність і якість, але в той час, коли держава змушена економити кожну копійку для того, щоб максимально забезпечити людей медикаментами й іншими речами першої необхідності, власне, єдиний орган, який, на мій погляд, на сьогоднішній день виконує цю функцію – це Рахункова палата, яка чітко дає і уряду і парламенту розуміння де можна знайти гроші, яких сьогодні бракує.

 Тепер, що стосується програми по боротьбі з туберкульозом. Хотіла б дати відповідь на запитання, чому ситуація з туберкульозом не просто погіршується зараз, вона буде погіршуватися ще активніше. Причини цього погіршення є не тільки в повній розкоординації тих програм, які сьогодні робить держава, а й у тому числі, що як було зазначено, велика кількість хворих на туберкульоз локалізувалися в Донецькій та Луганській області. Серед внутрішньо переміщених осіб, які переїхали на територію України,  вже діагностовано майже 1000 випадків туберкульозу. Тобто, ці люди привезли туберкульоз з собою безперечно й випадки первинного туберкульозу, який несе в собі загрозу зараження інших людей. Крім того, ще один дуже болісний момент, але який не можна обійти – це перші хвилі мобілізації і добровольці. Серед цього контингенту були люди, які взагалі були не обстежені. Внаслідок цього люди, з відкритою формою туберкульозу попадали на передову, захищаючи нашу Батьківщину. А ті військові, відповідно які жили разом з ними в одних наметах через деякий час могли заразитися туберкульозом. Тому ми акцентуємо увагу представників регіонів на необхідності обов’язкового проведення первинного обстеження всім демобілізованим, в тому числі рентгенографії грудної клітини, для того щоб виявляти туберкульоз, щоб хлопці не приносили цей туберкульоз до дому, до своїх родин, до своїх дітей. Тому що наслідком цього процесу може стати і зростання дитячого туберкульозу. Серед внутрішньо переміщених осіб, власне, майже 1000, яка була виявлена, 36, тобто майже 40 % – це мультирезистентний туберкульоз, який потребує дороговартісного і тривалого лікування і 28 % ко-інфекції зі СНІДом і туберкульозом.

Що стосується коштів Глобального фонду. З 2001 по 2016 рік нашій країні було виділено Глобальним фондом 521 млн. $ США. При раціональному використанні цих грошей, я абсолютно впевнена, що епідемію туберкульозу можна було б подолати й приборкати і абсолютно однозначно я погоджуюся зі звітом Рахункової палати, що ті кошти, які виділяються Глобальним фондом не використовуються раціонально. Не існує системного аналізу. Ми можемо їх використовувати так, щоб це йшло на користь Україні, а не на користь тим виробникам, які просто користуються програмами і через Глобальний фонд продають свої ліки, розвиваючи свій бізнес.

Що стосується українських виробників. Так, вони є. Серед українських виробників є достатньо відома компанія «Юрія-фарм», яка виробляє протитуберкульозні вітчизняні ліки, які в тому числі продаються і за кордоном. Буваючи в інших європейських країнах, знаю, що їх якістю задоволені. І це свідчить про те, що українські виробники можуть забезпечувати вітчизняний ринок не тільки забезпечуючи якісними ліками пацієнтів, а в тому числі створюючи робочі місця, надаючи можливість дешевше закуповувати препарати. Тому ще пів року тому ми ставили Міністерству охорони здоров’я завдання – розробити відповідну державну програму і дати державні гарантії вітчизняним виробникам для того, щоб ті кошти, які сьогодні виділяє бюджет, а це ті гроші, які має сьогодні МОЗ на закупівлю препаратів (в 2015 році це було 2 млрд. грн., в 2016 році – 4 млрд. грн., в 2017 році – 6 млрд. грн.), могли використовуватись і для закупівлі вітчизняних ліків. При цьому ніяких преференцій, правильних, патріотичних преференцій, з відповідною якістю та вимогами до вітчизняного виробника. МОЗ таку програму не розробило. Тому я вважаю, що сьогодні МОЗ підтримує не політику захисту держави, а підтримує політику міжнародної підтримки міжнародних організацій, які забезпечують і підтримують МОЗ. Цьому є чимала кількість прикладів, коли не захищаються інтереси і українських виробників, і українських пацієнтів, а захищаються інтереси міжнародних організацій. Тому Комітетом охорони здоров’я було визнано роботу МОЗ по державним закупівлям 2015 і 2016 року незадовільною. На сьогоднішній день ще не затверджено перелік номенклатури остаточно по 2016 року. Поставки в регіони здійснені лише на 12 %. Мова йде про 4 млрд., які були виділені в минулому році. Така ситуація, на жаль, прогнозується нами й на 2017 рік. Тому, що до завершення попередніх закупівель 2016 року, до виконання цих програм, не можна приступити до виконання наступних, до використання грошей бюджету 2017 року. Тому моя особиста позиція, яку я буду підіймати на засіданні Комітету з питань охорони здоров’я, вчора я підіймала її на засіданні фракції, говорила про це з Президентом України і з Прем’єр-міністром, створити національну агенцію із закупівель. Не зважаючи на те, що МОЗ наполягає, щоб міжнародні організації закуповували для України препарати до 2019 року. За послуги із закупівель ми сплачуємо міжнародним організаціям 5 % від суми наших коштів, плюс 1,5 % на логістику. Тобто загальна сума грошей за 2015-2019 роки буде, як мінімум, 24 млрд. грн. З тих відсотків які ми заплатимо, це           40 млн. $ США. Тобто 40 млн. $ США ми маємо заплатити міжнародним організаціям за неспроможність команди МОЗ виконувати свою функцію, яка їй надана державою, - повноваження забезпечувати всіх українських громадян, в т.ч. хворих на туберкульоз, якісними препаратами. Тому ми будемо наполягати на тому, щоб було створено національну агенцію. І відповідно до міжнародних домовленостей, ця агенція мала бути створена вже в цьому році. Я вважаю, що зволікання зі створенням цієї національної агенції, яка має забезпечувати препаратами, пов’язане з лобіюванням міжнародних інтересів, іде проти захисту здоров’я і життя українських громадян, тому що 40 млн. $ США це ті гроші, які мають служити народу України і сприяти створенню робочих місць.

Що стосується співпраці Комітету охорони здоров’я з Рахунковою палатою. Я хотіла б звернутися до вас з проханням заслухати Звіт з відповідними внесеними правками МОЗ на засіданні Комітету охорони здоров’я. Найближче буде в середу, якщо ви будете готові – будь ласка, я готова поставити це в порядок денний, якщо не будете готові – ми зможемо це зробити у травні, коли Парламент почне працювати.

Головний аргумент, який доводить те, що програми, створені МОЗ не працюють – це збільшення захворюваності і збільшення кількості мультирезистентного туберкульозу. Це в першу чергу вдаряє по економіці держави. Замість того, щоб з цих грошей платити людям зарплати і пенсії, ми маємо збільшувати кількість грошей на лікування мультирезистентного туберкульозу. А причини цього мультирезистентного туберкульозу, його збільшення їх чимала кількість. Кожна з них має бути проаналізована і надані підходи як правильно цю ситуацію приборкати. Тому абсолютно однозначно є зауваження до роботи МОЗ. Головним аргументом на користь цих зауважень є збільшення захворюваності, незважаючи на 521 млн. $ США влитих в цю проблему. Я не знаю скільки коштів було влито фондом Ахметова. Якщо ви ще долучити скільки було коштів, які заходили по дотаційним програмам, то це будуть фантастичні цифри, за які можна Україну на ново перебудувати систему охорони здоров’я. І вони всі закопані під могильною плитою туберкульозу, а туберкульоз і нині тут процвітає і крокує по Україні. І це соромно, що ми приєднуємося до Європейської спільноти з такими показниками.

Тому дякую вам за вашу роботу. Також хочу звернутися з наступним проханням. Попередня наша співпраця була пов’язана з моїм листом-зверненням до Рахункової палати України щодо контролю використання коштів від розпорядника МОЗ Червоним хрестом України, де було виявлено чималу кількість зловживань. Перед тим Рахункова Палата України робила звіт по лікуванню за кордоном. Ми ставили завдання МОЗ врахувати всі ваші зауваження, розробити систему реєстрації пацієнтів, підписати договори з усіма міжнародними клініками і проводити постійний моніторинг і аудит. На сьогоднішній день таких результатів, які ми очікували, ми не отримали. Тому в мене запитання до Рахункової палати – яким чином ви можете перевірити, чи виконало МОЗ ваші зауваження. До мене на сьогоднішній день ідуть звернення від людей, які мали проблему зі здоров’ям, не могли бути прооперовані в Україні, звернулися до МОЗ, щоб були виділені кошти. Поки процес пошуку і виділення коштів тривав, люди прооперовувалися в клініках за власні кошти за кордоном, потім кошти від МОЗ, коли людина вже в Україні переходили на рахунки білоруських чи інших клінік, і вони знаходяться там на сьогоднішній день. А люди, які прооперувалися за власні кошти, знаходяться тут в Україні. Тобто на сьогоднішній день завдання щодо забезпечення МОЗ моніторингу та контролю за обігом коштів на лікування за кордоном, яку ставила Рахункова Палата і підтримав Комітет, не виконано в повному обсязі і ми знову втрачаємо кошти, а на ці кошти можна було б прооперувати дитину з онкологією, яка помирає, або зробити життєво важливу і необхідну пересадку серця хворому. Тому прошу вас врахувати цю позицію.

І наступне. Ми зверталися до вас з листом щодо необхідності перевірки міжнародних закупівель. Від Комітету охорони здоров’я готові надати всю підготовлену нами інформацію. В нас є зауваження по термінам придатності, строкам поставок, по тому, що МОЗ відмовилося надати Комітету договори з міжнародними організаціями, посилаючись на те, що це їх комерційна таємниця. На сьогоднішній день вищий орган парламенту не має можливості доступитися до секретної інформації, яку приховує МОЗ від Парламенту, який виділяє кошти. Тому зауваження є. На сьогоднішній день є чимала кількість ліків не тільки по туберкульозу, а й на лікування дитячої онкології, термін придатності яких не дозволяє їм бути використаними, а це, знову таки, десятки і сотні млн. грн. Я особисто вважаю, що таке використання державних коштів є абсолютно злочинним. Хтось має нести за це відповідальність. Саме тому ми наполягаємо, щоб в Україні нарешті з’явився чинний Міністр охорони здоров’я. При відсутності Міністра охорони здоров’я майже рік, ніхто не несе відповідальність за діяльність Міністерства охорони здоров’я.

Дякую. Будемо чекати від вас звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на здійснення заходів програми протидії туберкульозу і по готовності внесемо це питання на розгляд порядку денного Комітету охорони здоров’я". 


Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

23 квітня 2024 17:34
22 квітня 2024 13:04
12 квітня 2024 09:21
08 квітня 2024 14:11
29 березня 2024 12:40
21 березня 2024 17:41
20 березня 2024 17:35
15 березня 2024 14:30
13 березня 2024 14:16
07 березня 2024 15:12