27 січня 2016 року Комітетом було заслухано питання про результати проведеного Рахунковою палатою України аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на  виконання  заходів з профілактики, діагностики та лікування вірусних гепатитів (за період       2013 року – 9 місяців 2015 року) та заходи, що вживаються Міністерством охорони здоровя України для усунення виявлених порушень.

Серед основних недоліків та порушень, виявлених Рахунковою палатою України, зазначалися такі:

1. Відсутність контролю з боку МОЗ України за достовірністю та змістом поданих у 2013–2014 роках департаментами (управліннями) охорони здоров’я обл(міськ)держадміністрацій і закладами, підпорядкованими МОЗ, заявок на закупівлю лікарських засобів для лікування хворих на вірусні гепатити призвела до нерівномірного забезпечення їх потреби за рахунок коштів держбюджету (від 1,2 відс. до 277,8 відсотка).

2. У 2014 році МОЗ України при закупівлі лікарських засобів для лікування хворих на вірусні гепатити було неефективно витрачено кошти державного бюджету. 

Так, МОЗ було створено підстави для відхилення пропозицій конкурсних торгів ТОВ “Валартін Фарма” та ТОВ “Укрбіотехнологія-ТМ”. У результаті, маючи пропозицію ТОВ “Укрбіотехнологія-ТМ” за лікарським засобом “Альфапег” за ціною 926,5 грн, переможцем торгів визнано ТОВ “Люм’єр Фарма”, у якого придбано лікарський засіб “Юнітрон” власного виробництва (пакування “in bulk” фірми виробника Шерінг-Плау (Брінні) Компані, Ірландія, Шерінг-Плау Лабо Н.В., Бельгія) у кількості 14433 од. за ціною 1298,98 грн на суму 18748,2 тис. грн, що на 40 відс. менше кількості, запропонованої ТОВ “Укрбіотехнологія-ТМ” (20184 одиниці).

3. У 2015 році МОЗ України номенклатуру лікарських засобів для забезпечення дітей та дорослих, хворих на вірусні гепатити В і С було затверджено відповідними наказами МОЗ лише у липні 2015 року (від 20.07.2015 № 446 “Про затвердження номенклатури лікарських засобів, виробів медичних, обладнання та інших товарів, робіт, послуг, що закуповуватимуться на виконання державних цільових програм та комплексних заходів програмного характеру МОЗ України за державні кошти” і від 23.07.2015 № 457 “Про затвердження номенклатури лікарських засобів та медичних виробів, що закуповуватимуться на виконання державних цільових програм та комплексних заходів програмного характеру МОЗ України за державні кошти”).

Лише 25 серпня 2015 року наказом Міністерства охорони здоров‘я      № 540 було визначено напрями використання бюджетних коштів у 2015 році, а 27 жовтня  2015 року МОЗ підписало договір з Програмою Розвитку ООН в Україні на закупівлю лікарських засобів і виробів медичного призначення через механізм міжнародних закупівель.

4. МОЗ України не здійснюється контроль за використанням лікарських засобів, що надійшли як благодійна допомога, внаслідок чого було списано лікарських засобів на суму 151,2 тис. грн. (закінчено термін придатності), повернуто надавачу на суму 288,5 тис. грн. (обмежений термін придатності).

5. МОЗ України не виконувало вимог Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.2011 № 298, і не проводило щоквартального моніторингу рівня забезпечення закладів охорони здоров’я лікарськими засобами для лікування хворих на вірусні гепатити та перерозподілу їх залишків. У зв‘язку з чим у закладах охорони здоров’я системи МОЗ станом на 01.09.2015 накопичено залишків лікарських засобів на суму 1806,0 тис. грн, які від 6 до 10 місяців не використовувалися, а отже, не збільшено кількість хворих, охоплених лікуванням.

6. Міністерством охорони здоров’я України (далі МОЗ України) не підготовлено і не внесено відповідні законодавчі пропозиції щодо визначення поняття «соціально небезпечні інфекційні хвороби» та їх переліку.

7. МОЗ України не встановлено порядку епідемічного нагляду, діагностики та профілактики вірусних гепатитів (замість наказу МОЗ СРСР від 12.07.1989 р. № 408 «Про заходи щодо зниження захворюваності на вірусні гепатити в країні»).

8. МОЗ України не затверджено порядку проведення дезінфекційних заходів під час надання населенню немедичних послуг, що супроводжуються високим ризиком інфікування вірусними гепатитами В і С, а також не ініційовано внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 № 1405 «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності для санітарного та епідемічного благополуччя населення та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною санітарно-епідеміологічною службою та її територіальними органами» з метою перегляду ступеня ризику для суб’єктів господарювання, що надають населенню немедичні послуги (перукарні, косметичні, манікюрні, педікюрні кабінети, салони татуажу та пирсінгу, які нині віднесені до суб‘єктів господарювання з незначним ступенем ризику).

9. МОЗ не розроблено клінічну настанову з профілактики, діагностики і лікування вірусного гепатиту В (згідно із Державною цільовою соціальною програмою профілактики, діагностики та лікування вірусних гепатитів на період до 2016 року термін виконання - 2013 рік), як наслідок, не розроблено та не затверджено уніфікованого клінічного протоколу первинної, вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги дорослим і дітям, хворим на вірусний гепатит В.

10. Затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2013 р. № 637 Державна цільова соціальна програма профілактики, діагностики та лікування вірусних гепатитів на період до 2016 року не передбачає заходів з організації системи діагностування для досягнення однієї із складових її мети забезпечення доступу широких верств населення до діагностики вірусних гепатитів В і С.

11. З 21 заходу Державної програми, 5 заходів не виконувалися, 9 - реалізувалися частково, за 1 заходом інформація щодо його виконання у МОЗ відсутня, 6 заходів - виконувалися.

Із 16 показників Державної програми, які очікувалося отримати у результаті її виконання, 6 – не досягнуто (з них за трьома інформація у МОЗ взагалі відсутня), 7 – досягнуто частково, три показники виконано у запланованих обсягах.

Зокрема, МОЗ у рамках реалізації завдання щодо “розвитку системи охорони здоров’я в галузі надання допомоги хворим на вірусні гепатити В і С” не забезпечено виконання в повному обсязі заходу із “забезпечення функціонування системи обліку та звітності, зокрема, з лабораторною мережею діагностики вірусних гепатитів, відповідно до міжнародних стандартів у міністерствах та інших центральних органах державної влади”, який, згідно із Державною програмою, не потребує фінансування і його виконання було заплановано на 2014 рік. Як наслідок, показник “кількість розроблених та затверджених нормативно-правових актів стосовно удосконалення системи обліку хворих на вірусні гепатити” виконано частково. Так, на виконання цього заходу МОЗ видано наказ від 17.06.2013 № 511, яким внесено зміни, зокрема, до форм звітності № 12 “Звіт про захворювання, зареєстровані у хворих, які проживають у районі обслуговування лікувально-профілактичного закладу, за 20_ рік” (річна) та № 20 “Звіт лікувально-профілактичного закладу за 20__ рік” (річна). Ці форми звітності подаються закладами охорони здоров’я системи МОЗ, МВС, Міноборони, Мінінфраструктури, ДПтС, іншими відомствами і приватно-власними закладами та передбачають дані лише щодо хронічних вірусних гепатитах В і С.

12. МОЗ України не розроблені і не затверджені статистичні форми, які б містили дані щодо лабораторної діагностики на наявність вірусу гепатитів В і С (методом ПЛР).

13. МОЗ України не ведеться реєстр хворих на вірусні гепатити В і С загалом по Україні.

Згідно із інформацією структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обл(міськ)держадміністрацій, в обласних гепатологічних центрах (кабінетах) і профільних інфекційних стаціонарах створені електронні бази даних хворих на вірусні гепатити (обсяг інформації по кожному хворому адміністративно-територіальними одиницями України визначено самостійно). Вирішення проблеми обліку хворих на хронічні вірусні гепатити В і С шляхом запровадження окремого реєстру не є оптимальним, оскільки розпочато роботу зі створення єдиного електронного реєстру пацієнтів, який буде мати інформацію щодо різних категорій хворих, у тому числі хворих на хронічні вірусні гепатити В і С.

14. МОЗ України не забезпечено покращення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров‘я та лабораторій, в яких здійснюються діагностика та моніторинг лікування вірусних гепатитів (в рамках реалізації завдання із «удосконалення механізму надання медико-соціальної допомоги хворим на вірусні гепатити В і С в умовах реформування системи охорони здоров’я, забезпечення розвитку спеціалізованої меддопомоги і доступ широких верств населення до діагностики та лікування вірусних гепатитів»).

15. Не створено референс-лабораторію з питань діагностики вірусних гепатитів та контролю якості лабораторних досліджень при МОЗ України, завданням якої має бути підтвердження або спростування достовірності результатів лабораторних досліджень, що унеможливлює кваліфіковано оцінювати та призначати лікування хворим на вірусні гепатити.

16. Не створені міжрегіональні лабораторії закладів служби крові (в рамках виконання заходу «оснащення лабораторій закладів служби крові високочутливим медичним обладнанням та витратними матеріалами, що дозволяють надійно виявляти віруси в донорській крові” за завданням “забезпечення інфекційної безпеки донорської крові та її компонентів”), організація яких планувалася з метою моніторингу донорів для більшої точності діагностики та зниження ризику передачі інфекції з донорською кров‘ю та її компонентів.

За результати розгляду представленої інформації, Комітет визнав роботу Міністерства охорони здоров‘я України у сфері виконання заходів з профілактики, діагностики та лікування вірусних гепатитів незадовільною.

Звіт Рахункової палати України про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на виконання заходів з профілактики, діагностики та лікування вірусних гепатитів за посиланням: http://www.ac-rada.gov.ua/doccatalog/document/16747337/Zvit_7-3.pdf.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

21 березня 2024 17:41
20 березня 2024 17:35
15 березня 2024 14:30
13 березня 2024 14:16
07 березня 2024 15:12
27 лютого 2024 10:50
23 лютого 2024 16:30
19 лютого 2024 12:26
13 лютого 2024 17:22
13 лютого 2024 11:01